NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Power650
Hej!
Fyllde på additiv idag, efter det får jag motorservice erfodras-
Felkoderna är ADM-0003 additive level sensor faulty signal och ECM-A610 additive dosing module-qualifier unknown.

Försöker nollställa i Vida men felen kommer tillbaks efter ca 10sek efter motorn startas.

Någon förslag????
av timebandit
Power650 skrev:Hej!
Felkoderna är ADM-0003 additive level sensor faulty signal och ECM-A610 additive dosing module-qualifier unknown.

Försöker nollställa i Vida men felen kommer tillbaks efter ca 10sek efter motorn startas.

Någon förslag????
Vad säger VIDA om möjliga orsaker då? Tänkte att man får börja kontrollera dom orsakerna? Kan vara elfel eller så har givaren gjort sitt kanske. Svårt att gissa.
Men börja felsöka så som VIDA rekommenderar tycker jag. Hoppas du slipper byta ut hela pumpen osv bara, låter dyrt då...
Användarvisningsbild
av leiwi
timebandit skrev:

Någon förslag????
Vad säger VIDA om möjliga orsaker då? Tänkte att man får börja kontrollera dom orsakerna? Kan vara elfel eller så har givaren gjort sitt kanske. Svårt att gissa.
Men börja felsöka så som VIDA rekommenderar tycker jag. Hoppas du slipper byta ut hela pumpen osv bara, låter dyrt då...
Har du gort en kalibrering av addetivnivån i vida efter påfyllningen , det måste du göra innan du får bort felkoden
av Power650
leiwi skrev:
timebandit skrev:

Någon förslag????
Har du gort en kalibrering av addetivnivån i vida efter påfyllningen , det måste du göra innan du får bort felkoden
Har gjort nollställning av addetivnivån samt påfyllning av matar slang och kontroll av tank visar 15/15 fullt.
Kontrollerade även kablage och kontakter allt ok, så det måste vara antingen mjukvarurelaterat eller givaren i tanken :( tank med givare kostar nästan 4000kr
av Power650
Ingen som vet hur man kan mäta upp givaren för att kolla om den är hel?
Känns surt att köpa ny tank för 4000 bara för att chansa.
Användarvisningsbild
av leiwi
Power650 skrev:Ingen som vet hur man kan mäta upp givaren för att kolla om den är hel?

Verkar ju som givaren är ok , den visar ju fullt, detta borde ju resultera i att det är inte den som larmar , känns lite mysko
Har du raderat felkoden flera gånger ?
av dieselputte
Power650 skrev:Ingen som vet hur man kan mäta upp givaren för att kolla om den är hel?
Som signaturen Tim skrev i den äldre tråden, se till att ADM är uppdaterad mjukvarumässigt.

Är väl bättre att chansa med att åka in på Volvo verkstad och få mjukvaran verifierad istf att satsa 4000kr direkt på en ny tank.
av Power650
Om jag fattat rätt gör mjukvara uppdatering endast att felkoderna inte dyker upp när man kollar nivån i tanken.

Har även pratat med verkstad och de har bytt ett antal additivtankar pga av fel på givaren i tank.
Provat det mesta även programera adm och reset under fliken mjukvara advancerat, tips från verkstan.
av Sukram
Power650 skrev: sön 13 sep 2015, 20:30 Hej!

Någon förslag????
Hur löst det sig för dig? Jag har samma problem nu, men lapan börjar bara lysa ibland, kanske var 15e start.. Tacksam för tips!
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]