NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en V50 - 2009 års modell, 1,8F. Den kan köras på etanol men jag tankar alltid bensin. Jag har haft bilen i några år men upplever nu att varvtalet har ökat och undrar om någon vet vad som är normalt för denna typ av Volvo. Bilen är 5-växlad och nedan är några exempel på växel 5:

70 km/h - 2 000 varv
90 km/h - 2 700 varv
100 km/h - 3 000 varv
110 km/hm - 3 100 varv

Det kanske alltid har varit så och min upplevelse kan vara fel...

Bilar är inte mitt område så tacksam om någon vet vad som är normalt för denna typ av Volvo eller om jag behöver få bilen undersökt av verkstad.

// CC
Hej Kvillebäck

Tack för svar. Inget är bytt. Varken växellåda eller hjul. Det kan mycket väl vara så att jag har varit ouppmärksam tidigare och inte tänkt på varvtalet och att allt är i sin ordning för denna typ av bil och motor. Jag har försökt leta upp vad som är normalt i detta fall men hittar inget på nätet.

// CC
Testade på min 2.4
70km/h i 1800rpm, 90 i 2000rpm
Men de är ju dels olika motorer och antagligen olika lådor kan jag tänka mig.
Det blir för övrigt ingen skillnad om man ändrar hjulstorleken.
Hastighetsmätaren mäter varvtalet på drivhjulen och det går hand i hand med motorvarvet på en given växel. Sen blir verklig hastighet högre om man byter till större hjul men det vet ju inte hastighetsmätaren om :-D
syns dock om man har gps
Hej

Tack så mycket för era svar UnleashFusion, HCP och Erik Å. Då känner jag mig lugnare. Det blev lite "dille" i mitt huvud efter att jag kört min flickväns bil som är en nyare V40 och den varvar betydligt lägre. Förstår att det är skillnad på bil och bil och motor och motor och drivmedel vs drivmedel men blev ändå konfunderad då hennes bil varvar knappt 2 000 vid 120km/h.

// CC
Runt millenieskiftet fanns det flera motorjournalister som öste galla över alla bilar där man var tvungen att växla ner för att göra en omkörning. Det är fullt möjligt att dessa journalister påverkade biltillverkarna..
Personligen växlar jag gärna ner för att få uppleva lyxen att åka med lågt varvtal tiden mellan omkörningarna :-D

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]