NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnnyR
Hej,

Hjälper en bekant med dennes ford focus som har q7da motorn a.k.a 1.8F Som även återfinns i v50.

Motorn förbrukar olja, Troligtvis dåliga oljeringar. Hur brukar detta påverka avgasvärdena? Har för mig att HC värdet blir dåligt vid oljeförbränning?

Nu vart det iaf dags för besiktning och den fick anmärkning på CO halt förhöjd tomgång samt lambdavärde:
CO 0,1
HC 56
CO2500 4,9
Lambda 0,85

Jag bytte lambdasensor och stift, Stiften såg riktigt risiga ut. Oljan var bytt sedan tidigare, likaså EGR ventil.

Nästa vända fick den följande värden
CO 0,8
HC 23
CO2500 0,0
Lambda 1,07

Jag vet inte om de struntade i att mäta CO2500 andra gången, märkligt om det skulle stämma att den låg på 0 helt plötsligt. Men CO är nu högre och lambdan indikerar snål blandning..?

I övrigt så misstänker jag något spök med spjället alternativt magnetventilerna till venturispjällen för den är märklig när man ”smygkör”, dvs Dålig precision på gasen, återhämtar sig dåligt och dör ibland. Inga felkoder finns att utläsa.

Moment 22 är nu att jag vill inte att han ska lägga för mycket tid och pengar på en bil som bränner olja. Vi har pratat om att åtgärda gasspjällsproblematiken om bilen gick igenom besiktningen. Nu är jag osäker på om det i sin tur kan vara en anledning till de dåliga avgasvärdena.

All input är välkommen.
av Rådlös
Jag hade en V70 med 2.0F-motorn. Samma motorblock men lite större cylinderborrning. Jag fick låta göra rent gasspjället någon gång före 10 000 mil, jag minns inte exakt. Det gav inga felkoder, jag var med på verkstaden, men bilen hade ingen tomgång. Den dog i stället. Varvade man så gick det lite bättre. Tvätt av spjällhuset gjorde direkt effekt. (Märkligt att Volvo eller för all del Ford inte har lagt in det som en kontrollpunkt på service. Det sitter ju så lättåtkomligt) Som sagt, inga felkoder eller motorlampor. Jag tankade alltid E85, aldrig ren bensin i den bilen.
Nu har ni lite andra konstiga fel, oljeförbrukning och avgasvärden. Detta gissar jag på att det är något annat som spökar? Är alla tänkbara slangar hela? Luftfilter och oljefilter samt oljan skall ju bytas. Det står faktiskt i min instruktionsbok till V70: Oljan skall bytas en gång om året eller var 1000 mil. Och detta gäller dom flesta bilfabrikat i dagens läge. (Inte 1000 mil, men en gång om året!) Även om man aldrig kör på E85.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]