NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mendys
Det har uppstått ett eller flera märkliga fel i mittkonsollen.
När jag startar så blir det olika fel varje gång.
1) max värme på ena sidan, går ej att justera
2) max kyla på ena sidan, går ej att justera
3) luft mot framrutan, går ej att justera
4) bilstereon startar trots den var avständ när bilen ställdes

Felen uppstår endast en åt gången. Ibland räcker det med att stänga och starta om motorn.
Funderar på fukt i kontakt eller styrenhet??

Någon som har tips?
Prova lyfta av pluspolen vid batteriet några minuter, har du tur kanske det löser problemet med stereon. Kan hända klimatspjällen måste återställas via Vida, om inte det hjälper ligger nog problemet i styrenheten som sköter klimatanläggningen, eller trasig spjällmotorer (verkar dock vara så mycket samtidigt så jag gissar på styrenheten=CCM). Svårt tro att nån säkring ligger bakom detta , men kolla säkringar under handskfacket.

Läs den här tråden viewtopic.php?t=55824 , läste nog inte den tråden helt 100, men den hade permanent fel. Men bra tips där ändå om du skulle prova byte av CCM=koppla bort batteriet först.

EDIT: Kanske bilbatteriet som är dåligt och ger för låg spänning till CCM vid start, mycket konstiga fel som kan uppstå vid dåligt batteri, mät med multimeter vad du har typ 10 minuter efter en längre körning

Hittade även nåt om dålig jordning av nån av spjällmotorerna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Just när det gäller klimatanläggningen hade jag först provat att rengöra kupégivaren, bara för att det är så enkelt och kan ge liknande fel. Den sitter bakom stereon, du ser tre små vågräta linjer i panelen och där bakom sitter den. Panelen lossas genom att man bänder bort den med en smörkniv eller liknande. Hade något liknande fast lite annorlunda på en S40 -00 och där hjälpte det att rengöra givaren, försiktigt...

Sen hade jag gått vidare och kollat om det kanske är den yttre givaren. Den sitter i den vänstra yttre backspegeln och är ökänd för att strula på dessa bilar från 2004-2006. Prova att dela på kontaktstycket som sitter mellan förardörren och bilen och sätt ihop det, upprepa ett tiotal gånger. Hjälper detta så rengör med elektronikspray och låt torka innan montering igen så klarar det sig rätt länge sedan, oftast...

Komma med så du inte har fuktiga mattor under gummimattorna i bilen, då kanske klimatanläggningen råkat ut för något som jag inte kommer på just nu ;-)

Angående stereon hade jag lyft av minuspolen en timme och hoppas att det låser det och om inte provat att ladda batteriet över natten. Annars kan det väl vara problem med ccm vilket är lite mindre roligt

Det är mina gratistips och hoppas att de inte är något kostsamt i alla fall
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]