NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Besiktningen sa i våras att länkarmsbussningen (de mena nog spindelleden) v f började bli dålig..
Nu har bilen börjat vibrera/skaka i hastigheter över 110kmh.. Mer på dåliga vägar och lite mildare på fina vägar..
Hur troligt är det att det beror på spindelleden (den fabriksnitade mellan navet och triangellänken)..?

V50 1.8F MY08.

Mvh :)
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: tor 29 aug 2019, 19:41 Hur troligt är det att det är just den länkarmsbussningen (den fabriksnitade mellan navet och triangellänken)..?
Det är spindelleden som sitter mellan "navet" alltså styrspindeln och länkarmen
Länkarmsbussningarna (2 st) sitter där länkarmen är infäst mot chassiet, de är de som agerar "gångjärn"
Användarvisningsbild
av Erik Å
Då är det nog spindelleden som är glapp, den brukar ta slut långt innan länkarmsbussningarna... :-)
Och är spindelleden nitad på länkarmen så byter man ju i praktiken länkarm, spindelled och länkarmsbussningar samtidigt
Min erfarenhet av glapp spindelled är att det börjar klonka när man kör över ojämnheter plus inexakt styrrespons, vibrationer brukar inte bero på den. Mer troligt att det är obalans i hjulen, skadad kord, smuts på insidan av fälg, skev eller ocentrerad fälg osv. Prova skifta fram/bakhjul och se om det blir skillnad. Isåfall, åk till en däckfirma som har moderna balanseringsmaskiner med "road force" som avslöjar skeva däck och andra fel.. Sådana maskiner har en extra rulle som lägger belastning på däcket medan det roterar
Håller själv på att jaga skumma vibrationer som jag tror beror på en sliten inre drivaxelknut. Men det problemet dök upp först vid 51 000 mil :-D Och för nåt år sedan åkte jag på Continental-däck, de har återfått ett 50-talsproblem "morgonsula". Man får åka flera mil innan de blir riktigt runda efter att ha stått parkerade över natten! Nu åker jag på annat (finskt) märke :-)
av kvillebäck
Okalettos skrev:Väldigt olika svar Kvillebäck och Erik :-/
Jag har svarat på din ursprungliga fråga om LÄNKARMSBUSSNING
Erik har svarat på frågan om SPINDELLED

Naturligtvis behöver inte svaret bli samma!
av Okalettos
kvillebäck skrev: mån 09 sep 2019, 06:25
Jag har svarat på din ursprungliga fråga om LÄNKARMSBUSSNING
Erik har svarat på frågan om SPINDELLED
Naturligtvis behöver inte svaret bli samma!
Ja det har du helt rätt i.. My misstake..!

Är det vanligt att länkarmsbussningar ger sig till känna bara vid motorvägsfart 110+.. ?

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]