NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jobaby
God förmiddag!
Har en v50 T5a från 2009 med motor B5254T7
Har fått lite ett litet motorhaveri..

Bilen gick upp och ner i temp och när den gick mot rött svängde jag av direkt och stängde av.
Tänkte om det läckte vatten eller nått så fyllde på då det var under min i expansionskärlet.

Det pös bra när jag skruvade av locket. Fyllde upp och startade upp bilen, tempen gick ner och puttrade försiktigt iväg igen. Tempmätaren gick lite upp och ner men aldrig på rött.
Dagen efter kollade jag vattnet igen och fick fylla på lite.

Väl sen på E4an så gick så började bilen tappa ork och svängde då av. Vit rök följde färden och när jag stannade så bolmade det vit rök och motorn stannade.

Felsökt på verkstad och de säger att det är typ ingen komp i tre cylindrar. Låter dock inget illa när man drar runt motorn med starten. Det kommer upp komp i expansionskärlet.
De säger att det nog bara är att byta motor.

Och en annan fråga, försöker få tag på en rep handbok men verkar vara svårt till den modellen.
Kan ju i alla fall börja riva och se om det är topplockspackningen.

Vad tror ni där ute?
Användarvisningsbild
av HCP
Gillar du att skruva är det ju bara lyfta toppen och ta en koll. Hur mycket som behöver bytas eller om det ens är värt det vet man inte förrän senare.
Om motorn är slut har du ju bara tappat tiden du la på att ta isär den och bedöma om det är aktuellt med t.ex. planad topp och ny packning, eller ny topp etc.
av Haddock
Sitter lite i samma båt. En trasig spridare till disel. Men vit rök i avgaserna. Måste det då vara toppen som gått eller kan vatten tränga in någon annan stans.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]