NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en S40 1.8F från 2009. För ungefär två veckor sedan reagerade jag på att bilen gör ett "vinande" ljud när jag kör. Ljudet ökar med hastigheten. Det låter ungefär som det normala ljudet bilen gör då man backar.

Snart därefter dök några fler symptom upp:
- Det skramlar ordentligt och oregelbundet från vad jag antar är växellåda eller koppling. Det låter tydligt som att det kommer från området kring vänster framhjul. Skramlet upphör när jag trycker ner kopplingen.
- Svårt att få i flera av växlarna, främst 5:an och backen men även 4:an.
- Femmans växel hoppar ur när jag kör. Händer jätteofta.

Alla dessa sympton dök upp mer eller mindre samtidigt, så de måste hänga ihop på något sätt.

Missljuden gör att det känns väldigt ohälsosamt för bilen att fortsätta köra. Jag har pratat lite löst med en mekaniker och fått förslagen att det kan behövas en grundinställning av växelvajrarna, eller att svänghjul eller något lager är kasst.

Nån som har några tips?
Det vinande ljudet har i mina fall varit hjullager, skramlet kan ju vara stötdämpare/lagringar och bussningar och länkarmar.

Växellådor har jag aldrig behövt krångla med.

Har du inte ambitionen att skruva sönder bilen själv så är rådet att få minst ett par utlåtanden från yrkesmekaniker.

Vill du hellre tillbringa tid i garaget och spara sköna slantar (men förlora tid) så finns det Youtube-klipp på en hel del ingrepp.

Jo, en manual från Haynes är ovärderlig.
Tack för svar. Det skramlande ljudet hörs alltså både när jag står still och när jag kör. Om jag går ut när bilen går på tomgång så skramlar det rejält. Så det borde inte orsakas av hjullager tycker jag. Vinandet kan ju bero på hjullager antar jag, men det är ju lite märkligt att det kom samtidigt som resten av symptomen.

Ja jag kommer lämna in den för någon sorts felsökning.
Kan det vara urtrampningslagret som håller på att skära ihop? Eftersom du har problem att få i växlarna och ljudet ändras när du trycker ner kopplingen. Så var det för mig men ljudet lät i och för sig mer som när en hel flock gråsparvar kvittrar.. :-)
Men visst kan felet vara i växellådan också, det där med att 5:an hoppar ur tyder väl mer på det

Om det nu är svårt att få i växlarna pga att kopplingen inte frikopplar ordentligt pga trasigt urtrampningslager, så borde det gå betydligt lättare att få i växeln om man håller exakt rätt varvtal med tanke på hastigheten.. Kanske blir svårt att testa i praktiken ;-)

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]