dieselputte skrev: ↑sön 18 aug 2019, 13:32
Ok67 skrev:
Börjar pumpen läcka sedan, så åker du på att byta kamremmen en gång till..
Sedan ska man ju ha klart för sig att de har ett riktigt rövarpris på delarna. Ett kamremskit inkl. vattenpump (SKF) kostar ca 1200 kr från mister auto. Men det gäller alla verkstäder..
Varför åka på byte av kamrem igen ? Är ju bara att positionera axlarna och lossa spännaren. Eller menar du att läckande kylvätska förstör kamremmen ?
Skall man gnola om komponenter så kan man ju fråga sig om det är värt att byta ut en original vattenpump som i princip ändå aldrig havererar mot en "obeprövad" SKF pirat ? Jag kan inte påminna mig ha läst om ett enda vattenpumpshaveri på V50 bilarna, det har även PST nämnt till mig då jag bytte kamrem. Givetvis stod jag över byte av vattenpump, snart 4 år sedan vattenpumpen funkar fortfarande bra. På de engelska forumen skriver de ibland att pump byter man varannat kamremsbyte på dessa bilar och då har man ändå i regel inget läckage. 2.0D motor har jag
Vattenpumpen drivs av kamremmen. Därför måste man montera av den då man ska byta vattenpump. Visst kan man i teorin sätta tillbaka den gamla remmen igen. Men det är nog ingen som gör det.
En läckande vattenpump kan kanske förstöra remmen. Men det värsta är om pumpen skär ihop. Då kommer remmen att gå av/hoppa av/kugga över vilket ger samma konsekvenser som ett kamremsbrott. Dumsnålt att inte byta!
Ett kamremskit från SKF skulle jag inte vara orolig för att montera. Visst finns det ingen garanti för att den är tillverkad enligt samma specar som original. Men de skulle knappast sätta sitt namn på grejer som inte håller måttet.
Med stor sannolikhet så ingår SKF som originalleverantör till Volvo. Du kan mycket väl få ett sådant kit under Volvos namn om du gör till deras återförsäljare. Ibland står det till och med underleverantörens namn på delarna.