NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beror lite på hur länge du tänkt behålla bilen...

Om vattenpumpen drivs av kamremmen så måste ju remmen demonteras/monteras igen vid ett senare byte o då får du den arbetskostnaden igen...

Läste nån mek som skrev här att de deb 0.5-1tim för vattenpumpsbytet då de efter fyllning av ny kylarvätska ska varmköra o få ur all luft ur systemet.

Tycker priset inte är helt tokigt på en Volvo-verkstad.

Visst, köper du vattenpump, remmar, spännare o rest. filter o olja till servicen själv så kostar det säkert under 3500:- på mr auto, autodoc lr liknande.
Så det finns ju lite pengar över till arbetet...

Glad att jag fortfarande servar min V70 -10 på aukt verkstad då jag via Volvo assistans blev bärgad 4mil (med husvagn!) och fick hyrbil. Kostade mig 185:- för ett dygns självriskeliminering! :)

Bytte dock luft o kupefilter själv vid senaste servicen o sparade 1100:- på 45min.
aanton skrev: fre 09 aug 2019, 10:20 Då är det eventuellt möjligt att skippa vattenpumpbytet isåfall? eller görs det "alltid" i samband med kamremsbyte
?
Det är dumsnålt! Börjar pumpen läcka sedan, så åker du på att byta kamremmen en gång till..

För att svara på din fråga så tycker jag att priset ser rimligt ut för att vara på en märkesverkstad.

Sedan ska man ju ha klart för sig att de har ett riktigt rövarpris på delarna. Ett kamremskit inkl. vattenpump (SKF) kostar ca 1200 kr från mister auto. Men det gäller alla verkstäder..
Ok67 skrev: Börjar pumpen läcka sedan, så åker du på att byta kamremmen en gång till..
Sedan ska man ju ha klart för sig att de har ett riktigt rövarpris på delarna. Ett kamremskit inkl. vattenpump (SKF) kostar ca 1200 kr från mister auto. Men det gäller alla verkstäder..
Varför åka på byte av kamrem igen ? Är ju bara att positionera axlarna och lossa spännaren. Eller menar du att läckande kylvätska förstör kamremmen ?

Skall man gnola om komponenter så kan man ju fråga sig om det är värt att byta ut en original vattenpump som i princip ändå aldrig havererar mot en "obeprövad" SKF pirat ? Jag kan inte påminna mig ha läst om ett enda vattenpumpshaveri på V50 bilarna, det har även PST nämnt till mig då jag bytte kamrem. Givetvis stod jag över byte av vattenpump, snart 4 år sedan vattenpumpen funkar fortfarande bra. På de engelska forumen skriver de ibland att pump byter man varannat kamremsbyte på dessa bilar och då har man ändå i regel inget läckage. 2.0D motor har jag
dieselputte skrev: sön 18 aug 2019, 13:32
Ok67 skrev: Börjar pumpen läcka sedan, så åker du på att byta kamremmen en gång till..
Varför åka på byte av kamrem igen ? Är ju bara att positionera axlarna och lossa spännaren. Eller menar du att läckande kylvätska förstör kamremmen ?

Skall man gnola om komponenter så kan man ju fråga sig om det är värt att byta ut en original vattenpump som i princip ändå aldrig havererar mot en "obeprövad" SKF pirat ? Jag kan inte påminna mig ha läst om ett enda vattenpumpshaveri på V50 bilarna, det har även PST nämnt till mig då jag bytte kamrem. Givetvis stod jag över byte av vattenpump, snart 4 år sedan vattenpumpen funkar fortfarande bra. På de engelska forumen skriver de ibland att pump byter man varannat kamremsbyte på dessa bilar och då har man ändå i regel inget läckage. 2.0D motor har jag
Vattenpumpen drivs av kamremmen. Därför måste man montera av den då man ska byta vattenpump. Visst kan man i teorin sätta tillbaka den gamla remmen igen. Men det är nog ingen som gör det.

En läckande vattenpump kan kanske förstöra remmen. Men det värsta är om pumpen skär ihop. Då kommer remmen att gå av/hoppa av/kugga över vilket ger samma konsekvenser som ett kamremsbrott. Dumsnålt att inte byta!

Ett kamremskit från SKF skulle jag inte vara orolig för att montera. Visst finns det ingen garanti för att den är tillverkad enligt samma specar som original. Men de skulle knappast sätta sitt namn på grejer som inte håller måttet.

Med stor sannolikhet så ingår SKF som originalleverantör till Volvo. Du kan mycket väl få ett sådant kit under Volvos namn om du gör till deras återförsäljare. Ibland står det till och med underleverantörens namn på delarna.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]