NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Bytte just kupéfiltret idag i min V50 1.8F Summum MY08, lite halvt invalidiserad pga arbetsställningen (har Volvo medvetet placerat filtret så jäkla taskigt eller är det sent påkommet i utvecklingen att "just det, bilen ska ju ha kupéfilter, var finns det plats kvar.." ;)..
Hursomhelst, tvärtemot vad Haynes säger (t o m MY07..!!) så gick jag in via förarsidans golvbrunn (ta bort gaspedalen etc), helt enligt alla youtubevideos jag sett.
I Haynes finns dock bara "pollenfilter" (via passagerarsidan, t o m MY07 iaf) omnämnt.. Vilket nu får mig att undra.. Är det (o-)möjligen så att det finns två "kupéfilter".. Ett via förarsidans golvbrunn (kupéfiltret) och ett via passagersidans golvbrunn (pollenfilter?)..?

Å andra sidan finner jag inget som ens kallas "kupéfilter" i Haynes.. så det talar väl för att det bara är ett kärt barn med många namn, pollenfilter=kupéfilter..?

För, jag har inte hittat någon youtubevideo, som säger att man kommer åt det via passagerarsidan, oavsett årsmodell..
av Ok67
JallooZ skrev: fre 16 aug 2019, 06:25 Vissa kallar det för pollenfilter andra för kupéfilter, kärt barn har många namn.
Har det inte att göra med om det är aktivt kol eller inte i filtret? Är inte kolet avsett just att neutralisera det allergena i pollen?

Brukar gå att köpa versioner både med och utan.
av JallooZ
Det finns kupéfilter med och utan aktivt kol ja. Båda filtrerar bort pollen och andra partiklar medans kolet neutraliserar lukter. Så jag skulle absolut köpt ett kolfilter.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]