NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hej!

Bilen passerade ganska nyss 24 000 mil, hade tänkt kolla upp det här med additiv lite innan men nu sitter jag här. 24 250 mil tror jag och bilen började regenerera med 10 mils intervall typ. Antar att det är slut i behållaren. Vad ska man använda sig utav för eolysvätska till den här bilen? Tänkte kanske börja slå in manuellt i tanken medans jag väntar på grejer. Hur avancerat är det att fylla på själv?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, additiv fylls vid varje 6000mil service, undantaget är bilar med automatlåda, dom har sällan additivtank.
Lite info på typ av Eolys m.m. : www.walker-eu.com/en-uk/walker-product- ... es/walker/
Många trådar på Eolys i forumet och andra ställen, och din bil nyttjar EOLYS 176, den "gröna" om den är utrustad med additivtank.
NB: Skydda ögon, hud och kläder och naturen!

Efter att tanken har fyllts, får bilen berättas detta vid hjälp av VIDA/DICE.
Jag gissar att bilens DPF troligen också är slut, och får bytas, i det minsta ta en tvungen DPF-regenerering innan, med VIDA/DICE
DPF byts vid varje 12000mil, VIDA/DICE får nyttjas då också.
DPF kan leva mycket längre vid några tillfällen, beror på körsätt m.m. och om det inte har byts tidigare, är det garanterad slut nu.

PS: kamremssats får också bytas vid 24000 mil...

EDIT: manuell fyllning i dieseltank; ungefär 3,3ml Eolys till varje 10 L diesel, eller en stor matsked (15ml) till 45 Liter :nerd:
Användarvisningsbild
av andreasw
jiha1968 skrev: tor 25 jul 2019, 23:58 Hej, additiv fylls vid varje 6000mil service, undantaget är bilar med automatlåda, dom har sällan additivtank.
Lite info på typ av Eolys m.m. : www.walker-eu.com/en-uk/walker-product- ... es/walker/
Många trådar på Eolys i forumet och andra ställen, och din bil nyttjar EOLYS 176, den "gröna" om den är utrustad med additivtank.
NB: Skydda ögon, hud och kläder och naturen!

Efter att tanken har fyllts, får bilen berättas detta vid hjälp av VIDA/DICE.
Jag gissar att bilens DPF troligen också är slut, och får bytas, i det minsta ta en tvungen DPF-regenerering innan, med VIDA/DICE
DPF byts vid varje 12000mil, VIDA/DICE får nyttjas då också.
DPF kan leva mycket längre vid några tillfällen, beror på körsätt m.m. och om det inte har byts tidigare, är det garanterad slut nu.

PS: kamremssats får också bytas vid 24000 mil...

EDIT: manuell fyllning i dieseltank; ungefär 3,3ml Eolys till varje 10 L diesel, eller en stor matsked (15ml) till 45 Liter :nerd:
Tack för uttömande svar!

Jag beställde ett påfyllningskit på Volvo igår. Va inte så dyrt, ca 1250kr. Eftermarknadsprylar verkar inte vara mycket billigare. Jo jag har koll på DPF och kamremsbyte, det va ett väldigt stort problem när jag köpte bilen. Bilen ville inte sluta regenerera. Men den har varit bra sen partikelfilter byttes. Vid kanske 19500 mil sattes ett partikelfilter in som gått 3000 mil. Så det borde vara ganska mycket kvar på det filtret! Måste man säga åt bilen att pumpa ut nytt additiv i slangen? Jag såg att det fanns en beskrivning på det.

Kamremsbyte är gjort 2017 tror jag (10års regeln). Byttes vattenpump och spännare till multirem samt själva multiremen då också. Volvo ville ha hutlösa 14 000kr för att byta kamrem och vattenpump. Jag gick till annan verkstad och fick bytt kamrem, vattenpump, spännare till multitrem och multirem för 4500kr. Lite skillnad :-o
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ja, man får säga åt bilen att pumpa ut nytt additiv i slangen med VIDA/Dice, speciellt om man har körd tanken tom... Och berätta att nytt additiv har fyllts på innan pumpen körs.

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png