NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som redan nämnt, går inte kondensorfläkten när kompressorn arbeta så blir det dåligt med kyla - en självklarhet att kolla om man har minsta insikt i hur AC fungerar.

Sedan är det inte helt fel att byta/shimsa om magnetkopplingen då det är nästa standardfel att AC-fungerar när bilen är nystartad men inte senare under färd - spelet är då stort i magnetkopplingen och när motorn är kall så ger generatorn lite högre spänning och precis så att magnetkopplingen orka slå till, när motorn är varm och temperaturen på generatorn är hög (från kylare och annat som ger varmluft) så sänks spänningen några hundra mV och det är precis inte att magnetkopplingen kan slå till.

Så det är egentligen inte fel att byta magnetkopplingen för att förebygga beskrivna problemet om bilen rullat många mil - men de hittade inte alla felen varför det är dålig kyla - där kondensorfläkten är mycket viktig för att AC:n skall kunna bli av med värme.
Att magnetkopplingen var nödvändig att byta på grund av att kylarfläkten inte gått tror jag inte på. Jag kan inte se hur dålig värmeavledning från kondensorn gör att kopplingen ger upp.

Däremot är dålig koppling ett standardfel, och om de mätt upp för stort glapp på den så var det bara att byta. Jag skulle hävda att vanligaste orsaken till glapp är vanligt slitage, vilket kan gå snabbare om kompressorn får slå till och från ofta, t.ex. p.g.a. av för lite kylmedia. Med det är inte något direkt samband där heller...

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]