NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte undre länkarmarna till min S40N -06 i helgen som var. Det gnekade och gnisslade i gupp, svängar, acceleration och inbromsning. Även väldigt glappt.
Bussningen var totalt slut.
Kan länkarmarbussningen på din systers bil vara dålig? har du lagt dig under och tittat på dessa bussningar?
Min bil kändes som ett sjörövarskepp innan bytet vill tilläggas :)
Nu är det någorlunda styvt i framvagnen.
Orfeous skrev:Fått samma uppgift även jag för EN stötdämpare fram.
Låter ju svindyrt, jag ska även byta hjullager både fram och bak vänster sida på samma firma, tar ca 5000 kr för båda inkl. arbete. Tyckte även det lät ok.
Orfeous skrev:Jag bytte undre länkarmarna till min S40N -06 i helgen som var. Det gnekade och gnisslade i gupp, svängar, acceleration och inbromsning. Även väldigt glappt.
Bussningen var totalt slut.
Kan länkarmarbussningen på din systers bil vara dålig? har du lagt dig under och tittat på dessa bussningar?
Min bil kändes som ett sjörövarskepp innan bytet vill tilläggas :)
Nu är det någorlunda styvt i framvagnen.
Okej, har inte kollat dessa bussningar. Får göra det vid tillfälle. Är det tydligt när dom är slut? Helt torra med sprickor i sig eller hur känner man igen bäst?
Det syns oftast att gummit är borta :)
Eventuellt att gummit har sprickor eller liknande. Det finns en hel del forumtrådar med bilder hur dessa kan se ut. Swedspeed framförallt. Men jag ska försöka ta några bilder och någon film på mina.
GabrielT skrev: sön 28 apr 2019, 16:45
Omlott skrev:Bytt både fram och bak på min v50 2,4 -04.
Bak, busenkelt. Passa på att ta lös innerskärmen när du håller på där, samlas mycket skräp och smuts.
Fram är det mer jobb. Speciellt om man ska behålla gamla fjädrar (jag bytte till nya fjädrar). Värsta är rostiga bultar. Så rostlösning på alla bultar några dagar innan gör undervärk. Samma med skärmen där, där samlas det extra mycket smuts.

Använde haynes rep bok.
Tack, ska tänka på detta :)
Förresten, hade problem att komprimera fjädrarna bak. Gjorde då en känd fuling och hissade upp stötdämpningen med en domkraft så jag kunde skruva lösa stötdämparen. Sen släppte jag sakta ner allt så åkte fjädern ur skålen på grund av att allt kunde åka ner mer än vanligt. Svårt att beskriva. Finns videos på youtube.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]