NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har fått ett väldigt irriterande fel med mig motorhuv och dess låsningsmekanism.

I alla år har jag kunnat släppa motorhuven ett par centimeter ifrån stängning och motorhuven har låst fast sig. Gör jag detta nu så är det som att något tar emot. Så motorhuven lägger sig i det där "standby" läget som blir då man lägger motorhuven mot själva låsmekanismen. Enda sättet att stänga är att då sätta bägge händerna på motorhuven där fram i mitten vid låset och trycka till ordentligt. Det känns och det verkar som att motorhuven är stängd. Men när jag kört en liten bit så hoppar motorhuvens lås upp och lägger sig i det där "standby" läget. Vilket gör att jag återigen måste sätta händerna på huven och trycka till.

Tilläggas kan göras att när det har varit kallt så har det varit svårt att öppna motorhuven med hjälp av huvöppnaren från kupén med wiren.
Handtaget har känts slappt och inget motstånd som det brukar vara.

Hur kan jag fixa detta? Kan jag smörja nånstans? Justera? Måste låsmekanismen bytas? Vad är det frågan om?

Hoppas inte att jag behöver lämna in bilen för detta om det "bara" handlar om ett smörjjobb.
Säkert rost, eller smuts som gör att vajern löper trögt , hoppas du slipper huvstegring i 100km/h, det råkade jag ut för på motorväg med en Nissan bil. Otäckt men slutade tack och lov bra.

Prova med vanlig silikonsprej , blir det bättre kan du ta nåt krypande sprejfett, typ silikonfett. Smörj även låsmekanismen.
Frågan är VART man ska smörja. Jag har ingen aning. Kollar man lite snabbt finns det ju en netallplatta som man kan trycka på som rör sig. Under detta är en till platta som verkar sitta fast.

Kanske smörja lite överallt random? 5-56 Är det enda jag har. En del säger att det får man inte ha på lås. Det förvärrar och torkar ut. Det ska tydligen vara något för lås. ASSA ska ha något specialmedel.
Jag hade så med vajern i min 245 -92. Om du tittar på "låsapparaten" så bör du ju se var vajern kommer fram någonstans.
Om du skulle behöva ta loss hela vajern så finns det en metod att smörja den. Och det verkar vara den enda rätta metoden om man inte vill köpa en ny.
Fixa en sådan plastficka/plastmapp som man har A4-papper i. Klipp av ena hörnet så mycket att du kan trä över plastfickan över ytterhöljet på vajern. Täta med både eltejp och buntband. Häng upp vajern i taket. Häll i någon deciliter motorsågskedjeolja i plastmappen och låt det rinna ner i vajerhöljet. Lägg en tidning eller två under nerändan på vajern. Eller ännu säkrare, ställ någon balja och lägg den andra vajerändan i baljan. När det har börjat rinna ut där är det klart.
Detta har jag läst i en båttidning. Förr när man hade mekaniska fartloggar i fritidsbåtar skulle man göra så. Det var en liten propeller som snurrade av farten genom vattnet. Propellern drev en vajer till instrumentet. I dag har man elektroniska fartloggar eller GPS.
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]