NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Idag när jag skulle köra grabben till skolan så skulle jag accelerera upp till 110 på påfarten. När jag passaerade ca 50 km/h så märkte jag att det inte fanns mer att ge. Bilen segade upp sig i 80 km/h och maxade sedan lite över 90 km/h. Oavsett om jag tryckte plattan i botten eller halvvägs nedtryckt så var det ingen skillnad på accelerationen. I lätta uppförs lutningar på motorvägen så orkade den inte utan hastigheten kröp genast ned till 70 km/h varpå lastbilarna tutade och körde om :-o
Efter jag kört någon mil så lärde jag mig att halvgas funkade bäst samt att fyran eller femmans växel var bättre än sexan för att den skulle svara när jag vill öka hastigheten.
Färddatorns bränsleindikator visade ca 5L/mil oavsett om jag hade halvgas eller tryckte plattan i botten på jämn raksträcka.
Inga felsignaler indikerar något intrumentpanelen.
Till detta skall nämnas att jag för ca två år sedan märkte att bilen inte går snabbare än 160km/h när jag en sen sommarkväll testade att köra snabbt på en sträcka på motorvägen. Detta har jag inte gjort något åt men detta som nu hände idag liknar varandra i känsla när man skall ge gas och bilen liksom inte orkar eller typ inte får bränsle eller rätt luft.

Någon som vet vad detta kan vara? Vill gärna lösa det själv om det nu går...

/C
Senast redigerad av 1 combato, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har nu lämnat in den i Bilias akutkö så får vi se om dom kan hitta något.
Hade inne den hos dem för 1 månad sedan på service och då hittade dom inget varför då bilen bara kunde gå i 160km/h så jag tvivlar på att dom gör det denna gång, men dom kanske överraskar mig.
Bytte då luft och bränslefilter vilket inte hjälpte. Håller tummarna att det inte är något asdyrt då ju man inte vill lägga ut mer på rep än bilen är värd...
Kanske är samma givare som ovan, jag fick förklarat att det sitter en tryckvakt/givare i avgasröret innan partikelfiltret, denna hindrar turbon från ge övertryck i röret om filtret skulle bli tilltäppt, när denna kärvade på min D5:a blev bilen totalt orkeslös och accelererade knappt alls, men som sagt sånt borde väl en volvoverkstad upptäcka.
Har nu haft bilen inne i två dygn och det är felkod ECM 683D och den går inte att återställa.
https://sv.bsr.se/las-mer/dtc-koder/ECM/683D

Dom kunde inte säga exakt vad som orskakade detta men den kabelfläta som går mellan styrenheten och turbon är uppmätt och hel. Bilia gissade på styrenheten, men en sådan kostar ~12000kr ny + jobb att byta vilket landar på ~15.000:-
En begagnad har jag hittat från ca 3.500kr + jobb att byta. Vet inte om det är bra start att börja med det och chansa...?
Det kunde ev även vara något annat i själva turbon sa dom men det var dyrare att börja byta delar där.

Eller kan det även vara den där temgivaren på DPF/ part.fällan som genererar det som du skrev ovan? Kan man byta den själv? Har du någon länk till hur en sådan ser ut eller var man köper isf?
Bilen går fortfarande i max 90km/h och är helt orkeslös/kraftlös. Inga lampor indikerar något fel.

Vad tror ni proffs?

/C
ECM sätter felkod på tempgivaren om det är fel på den,visar orimliga värden (1000° fast DPF är kall),är inte den felkoden satt har du inte fel på tempgivaren.

Felkodsinformation ECM-683D
Villkor

Styrenhet motor (ECM) styr turboreglermotorn via en PWM-signal.
Om styrenhet motor (ECM) registrerar ett avbrott på kretsen till turboreglermotorn sätts felkoden. Felkoden sätts också om för hög temperatur registreras i slutsteget som styr turboreglermotorn (slutsteget är integrerat i styrenhet motor (ECM)).
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.
Ersättningsvärde
■ Inget.
Felorsak
Signal saknas:
■ Glappkontakt, kontaktresistans eller oxidation i anslutningarna.
■ Avbrott på spänningsmatningen.
■ Avbrott på signalledningen.
■ Avbrott på jordledningen.
■ Skadad turboreglermotor.
Felaktig signal
■ Turboreglermotorn kärvar eller har fastnat.
■ Skadad turboreglermotor.
Felsymptom
■ Försämrad prestanda
Jag tycker det lutar åt turboreglermotorn,har bytt ett antal,tyvärr går det inte att köpa motorn separat,du får köpa en beggad turbo ock skruva loss motorn.
Kolla hos bilskrotarna dom kanske säljer motorn separat.
Ok, tack för dina svar. Det låter ju lite surt och dyrt men jag skall kolla vilka möjligheter och alternativ som finns då. Börjar med att kolla bildelsdatabasen.se
Finns det några andra bra sidor med begagnade delar än denna?
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]