NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag försöker med ljus och lykta hitta drivaxlar till sambons S40 T5 2007 med manuell växellåda och sportchassi.

Det verkar finnas tre varianter av drivaxlar:
För automat (både med och utan sportchassi)
För manuell utan sportchassi
För manuell med sportchassi

Vad skiljer drivaxlarna åt som det står "Ej för modeller med sportchassi" på?

Det finns budgetprylar på de där 24/autodoc-sidorna, men jag vill ändå helst ha någorlunda känt märke som tillverkat drivaxlarna.

Tack på förhand//
Mattias
Du berättar inte vad som är fel med drivaxlarna, men är det bara damaskerna som har spruckit, så är mitt råd att bara byta dessa. .
Har själv en 2008 T5:a där vänster inre damask var sprucken och funderade då på att byta hela drivaxeln.Det slutade med att jag bara bytte damask och det har funkat i 800 mil utan problem.

Började forska och upptäckte då att alla med manuell växellåda M56 eller M66 hade samma drivaxlar(AWD höger undantagen)
Följande drivaxlar passar till min bil:
Vänster Volvo nr. 36000546(fler nr. finns. kolla proparts.se)
Höger Volvo nr. 36000555(dito)

Har ingen aning vilket chassi jag själv har då min bil var rejält sänkt med H&R fjädrar(30mm sänkning) när jag köpte den. Köpte istället Volvos sänkningssats(ger 20 mm) som ger perfekt utseende men som tyvärr är sk*t-hård.

Men till din fråga om sportchassi påverkar drivaxlarna så hittar jag bara en Volvomodell som har andra länkarmar, när den har sportchassi och det är C30. Troligtvis blir det för mycket negativ camber vid sänkning så att kortare länkarmar monterats(Volvo nr. 31290278/31290273) och detta borde kräva andra kortare drivaxlar.

Är det någon Volvo sakkunnig som har mer info angående detta?
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]