NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helt klart att visslandet kommer ifrån generatorn eller spännrullen. Visslandet blev högre då jag spännde remmen lite extra vid rullen. Probelmet ligger i hur får jag bort den innre remmen på min V50 2,4. Den yttre remmen gick lätt att ta bort men den innre... Jag "sitter" i hjulhuset och frigör spännhjulet och skall samtidigt vara under motorhuven och lyfta av remmen från generatorn, hur gör man detta på smartaste sättet? Man skall väl inte behöva vara två för att ta bort generatorremmen?
Med en extra länkarm på torx 50 nyckeln, lyckades jag spänna tillbaka spännrullen till generatorremmen och plocka bort remmen. Det visade sig att det var spännrullen som gav upphov till den vinande ljudet. Nu blev det en ny enhet från Mekonomen, kanske lite dyrt, för det har visat sig att man kan mycket väl skruva loss spännrullen från enhetn och sedan bara köpa spännrullen. Man skruvar fast spännrullen med lite gänglås bara. Det gick även att smörja kullagret som sitter i spännrullen. Det var bara att peta bort ett plastbläck som var fastklämd på kullagret. Kullagret i den andra spännrullen till klimatanläggningen har nu fått lite exra fet, så får vi se om det håller längre.
Det lät vid tomgång. Man kunde tydligt höra ett lite visslande ljud som inte skulle vara där. Vid gaspådrag så överröstade motorljudet visslandet från spännrullen. Om jag inte hade bytt när jag gjorde så hade säkerligen de två små kullager i spännrullen skurit.
Värmare XC60 22-

Sanning med modifikation. Förvisso så[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]