- ons 26 dec 2018, 22:03
Dåligt flås i värmen, full sprutt i normal motortemp ger kanske 15c i kupén vid -10 ute.
Körde 10 mil nyligen och höll på o frysa benen av mig.
Har kopplat upp VIDA och kikat, var en massa felkoder men 99% var från stenåldern, bl.a. fel på ABS jag hade för två år sedan.
Tömde helt och sen dök inget upp kring CCM.
Gjorde en ny kalibrering, utan anmärkning. Allt reagerade som den ska.
Motorn går upp i temp som den ska. Kylvätskenivån ligger i sömmen på behållaren, mellan min och max.
Lät den gå på tomgång cirka 10-15min nu tills mätaren nästan nådde mitten.
Stående framför bilen, slangen till kylaren på höger sida är varm, typ 70-ish C.
Vänster slang nedre är kall, kanske 10C
Övre slang in till värmepaktet är varm, kanske 20-25C
Undre slang från värmepaktet var nära, kanske 10-15C.
Har en ny termostat beställd som ska hämtas imorrnbitti vilket är nästa logiska steg antar jag. Sitter ju inget roligt till så hade nästan hoppats en CCM kalibrering hade hjälp
Vattenpumpen byttes med kamrem etc. runt Juli i år. Förra vintern fungerade värmen prima, enda som skett med motorn sedan förra vintern förutom vanlig service.
Har ni andra ideér får ni gärna flika in :)
Körde 10 mil nyligen och höll på o frysa benen av mig.
Har kopplat upp VIDA och kikat, var en massa felkoder men 99% var från stenåldern, bl.a. fel på ABS jag hade för två år sedan.
Tömde helt och sen dök inget upp kring CCM.
Gjorde en ny kalibrering, utan anmärkning. Allt reagerade som den ska.
Motorn går upp i temp som den ska. Kylvätskenivån ligger i sömmen på behållaren, mellan min och max.
Lät den gå på tomgång cirka 10-15min nu tills mätaren nästan nådde mitten.
Stående framför bilen, slangen till kylaren på höger sida är varm, typ 70-ish C.
Vänster slang nedre är kall, kanske 10C
Övre slang in till värmepaktet är varm, kanske 20-25C
Undre slang från värmepaktet var nära, kanske 10-15C.
Har en ny termostat beställd som ska hämtas imorrnbitti vilket är nästa logiska steg antar jag. Sitter ju inget roligt till så hade nästan hoppats en CCM kalibrering hade hjälp
Vattenpumpen byttes med kamrem etc. runt Juli i år. Förra vintern fungerade värmen prima, enda som skett med motorn sedan förra vintern förutom vanlig service.
Har ni andra ideér får ni gärna flika in :)
If you can´t convince them - confuse them!
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
- By JohanES