NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har fått en spricka expansionskärlet (glömde ett verktyg när jag stängde motorhuven) så det skall bytas och tänkte då samtidigt byta glykolen.
Volvo V50 1.8F.
Är det en plugg i botten av kylaren eller en nippel? Får man ur all glykol direkt eller stannar hälften kvar i motorn? Tänkte spola rent med vanligt vatten då jag är osäker på nuvarande glykol och tänkte slänga i longlife.
Vilka verktyg behövs? (Vill inte stå på OK utan rätt grejer)
6,5Liter enligt instruktionsboken.
Monterade precis en motorvärmare på en 1,8. Det sitter en plugg i vänstra nedre hörnet på kylet. Det är en plastskruv som du lossar med en stor vanlig skruvmejsel. Jag tror att det mesta kommer ut när man lossar den då det är lägsta punkten. Det kom inte något alls från pluggen där värmaren skulle in efter jag tappat ur kylvätskan den vägen.

Byta glykol är ett "hett" ämne nu för tiden. Även ordet LongLife.

Man byter inte kylarvätskan nu längre så länge den är ren och klar samt håller rätt antifrysnivå. Därför hittar man ingen punkt om kylarvätskebyte i serviceprotokollen. Bara kontroll att vätskan inte innehåller några föroreningar eller grumlighet. Samt klarar antifryspunkten, som går lätt att mäta fram.
Detta har bilindustrin kommit fram till under den senaste 10-årsperioden ungefär. Av den anledningen är begrepp som Super Extra Värsting FiveStar LongLife glykol överflödiga. Om inget har påverkat vätskan, t.ex montering av motorvärmare, tätat läckage eller haft förorenat vätska, så behöver du endast kompletteringsfylla i ditt fall.
Är vätskan däremot grumlig eller på något annat sätt förorenad eller inte håller antifryspunkten skall du naturligtvis byta.
Eftersom du har en 1.8F så har du redan en elmotorvärmare. Då faller det argumentet bort.
Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]

Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]