NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hej!

Nu när det är becksvart ute började jag fundera på hur långt halvljuset ska lysa. Observerade att när jag ligger jämte en plogpinne lyser höger sida just så pass till nästa plogpinne. Måste vara bedrövligt lite? Är det en 20-25m mellan pinnarna?

Det är starkt ljus men trycker kastlängden är alldeles för låg..

V50-08 Xenon
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hur var det nu, hittade en guide på nätet. Man skulle parkera x antal meter från en vägg och lysets överkant skulle lysa x antal centimeter upp.

Kan se om jag hittar den, har följt det på en V50 och en V60 och båda gick igenom besiktningen med :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Halvljusen ska falla 1% så ställer du bilen 10 m från en vägg så ska ljusen på väggen vara 10 cm lägre än ljuskällan på bilen. Det måste vara plan mark.
Användarvisningsbild
av Micce1980
fjohan82 skrev:Jag gjorde en "Delkontroll strålkastare" på min V60 i fredags.
För 160 spänn kollades och justerades ljuset för att få rätt ljusbild, helt klart värt det enligt mig :-)
https://www.bilprovningen.se/bilprovnin ... erat..html
Som tusan att de justerar med :-) Frågan är bara om de ställer de så högt de får lov att vara.

Vill minnas att jag hört talas om att Volvo ÅF ställer ned de med så får man ställa upp de igen sedan, måste kontrollera mina nu då jag ställde mina för ca ett år sedan själv så de var så höga de fick och skruva sedan ner de ytters lite men efter det har biler servats i maj månad....
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ganska billigt ändå och ändå rullar det så mycket skrot på vägarna med en massa trasiga lampor och halvljus som pekar åt alla håll om det ens lyser.

/M
Användarvisningsbild
av fjohan82
Micce1980 skrev: mån 26 nov 2018, 23:11
fjohan82 skrev:Jag gjorde en "Delkontroll strålkastare" på min V60 i fredags.
För 160 spänn kollades och justerades ljuset för att få rätt ljusbild, helt klart värt det enligt mig :-)
https://www.bilprovningen.se/bilprovnin ... erat..html
Som tusan att de justerar med :-) Frågan är bara om de ställer de så högt de får lov att vara.

Vill minnas att jag hört talas om att Volvo ÅF ställer ned de med så får man ställa upp de igen sedan, måste kontrollera mina nu då jag ställde mina för ca ett år sedan själv så de var så höga de fick och skruva sedan ner de ytters lite men efter det har biler servats i maj månad....
Ja, kanske för att jag argumenterande lite för saken..? Han ställde dem efter deras "ljusvagn" som dom drar framför bilen.
I våras, har jag dragit mig till minnes i efterhand, justerades ljusen upp på servicen. På servicen i förra veckan skruvades ljusen ner eftersom jag klagade på att mötande blir bländade. Det skruvades dock på tok för mycket så jag såg knappt något framför bilen.
Vill dom inte justera kan man alltid ha med sig en egen nyckel och sticka fram handen och skruva till.. :-)
Magnus-B skrev:Ganska billigt ändå och ändå rullar det så mycket skrot på vägarna med en massa trasiga lampor och halvljus som pekar åt alla håll om det ens lyser.

/M
Ja, men tyvärr är det väldigt få som bryr sig om sina bilar... :bored:
Användarvisningsbild
av andreasw
Pratade med en "chef" på bilprovningen, han påstod att strålkastarna skulle luta 10° neråt. Sa direkt att det kan omöjligt stämma, då har man en kastlängd på drygt 6m....

Bilen har haft väldigt bra halvljus när vi köpte den, men efter att Volvo bytt en fjäder hade dom även justerat lyset(?). Såg senare att dom glömt sätta tillbaka sensorn i höger hjulhus fram. Kan dom ha fuljusterat bara för att sensorn inte va rätt installerad?
Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]

Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]