NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Jag funderar på en V50 åt den yngre generationen. Vad ska man se upp med på såna? Har läst en köprådstråd men den handlade bara om motorer. Finns det årsmodeller eller versioner som man ska se upp med? Standardfel?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Första generationen 04-07.

Standard är väl i så fall felande kontakt/kablage mellan dörr och a-stolpe vänster fram. Då lirar inte riktigt temperaturgivaren som den skall.

Generatorer gick lätt sönder och alla lär ha bytts ut så det kanske ska hålla nu?

Ac kylaren sitter lite dumt till och kan få stenskott, inte ett vanligt fel tror jag men inte helt ovanligt heller

Samma gäller handtag bagage och dess nummerskyltslampor men det kostar inte mycket att byta och går på 10 min. Hade själv undvikit 1,6d och 2,0d och satsat på te.x D2, D3 och så vidare, har inget vetenskapligt belägg mer än att deras modeller förefaller komma upp oftast när någon frågar om fel här.

D2 med manuell låda verkar för övrigt ha fått för dålig koppling men rätt många har bytts ut.

Min förra V50 MY06 fick jag förutom vissa slitdelar byta en vakumslang på samt rengöra kontakten mellan bil/dörr samt byta bagagehandtaget bak. Bilen finns kvar i familjen och sedan 2016 har de enbart bytt en givare som gick på hela 250 kr att byta samt några få slitdelar. Ägaren innan mig fick generator bytt.

På det stora tycker jag det är en bra bil och hade det inte varit för att vi skulle vara borta från Sverige en längre period hade vi nog haft kvar den. Felen som kom var rätt förutsägbara och fanns att läsa om här innan köp
av kvillebäck
Dessutom hjullager brukar de behöva ofta. Jag tycker nog man skall börja titta efter de som inte gått så långt. vid 20000 mil börjar de kännas lite "nersuttna# och allmänt risiga.

1.6 Har ju partikelfiltret som man behöver byta ibland. Inte mycket svårare än att byta ljuddämpare men Nollning i datorn samt eolys-fyllning tillkommer. Är inte detta skött så kan man ha lite att göra.
Användarvisningsbild
av Micce1980
En tanke där, hjullagren beror väl på att folk jämför med V70 vars hjullager ska hålla lite längre. Sen håller samtliga ersättningslager ej lika länge som de bilen levererades med så eftersom det redan var en billigare bil vid nyköp så får man förvänta sig liiite mer sådant som att slitdelar kommer en säg 2000 mil tidigare?. Tror btw att min förra fortfarande har originallagren bak nu efter 18 000 mil
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade en V50 D2 MY11 som jag körde från ny till 20000 mil.
De enda "haverier" som skedde var kopplingen vid 6000 mil och en givare till partikelfiltret (som är underhållsfritt till denna motor), annars var det endast mindre slitagedelar som byttes.
Hjullager, stötdämpare, fjädrar och sånt bytte jag aldrig på den bilen...
Användarvisningsbild
av Jallemet
Valet av motor kan vara nog så viktigt.

Dieslarna kan ju börja stöka om det blir mycket korta sträckor (igensatt dpf) och batterier som kroknar när värmaren körs ofta och man åker lite.

För egen del valde jag en V50 D2 2012, kombi, bra utrustning, hyffsade mil och låg skatt, samt att jag har 1:20 rabatt på diesel genom arbetsgivaren.

Jag pendlar ca 2500mil/år och har hittills haft låga driftskostnader, men hade jag jobbat närmare hemmet skulle jag kollat på en bensinare.

Användarvisningsbild
av Omlott
Fick byta mycket slitagedelar på min 2.4 bensin -04 efter 19 000. Hullager fram, fjädrar runt om, stötdämpare bak, hållare till stötdämpare bak, bromsoken fram samt att rost på framskärmarna på grund av dålig konstruktion med plasthakar från hjulhuset som ligger och gnager tillsammans med smuts och vatten.

Ska ungdomen bättra på ljudet (baslåda) blir det besvärligt på grund av Volvos eget ljudsystem. Finns olika vägar att gå med extra stereo eller ta signal från högtalarna i dörrarna bak och använda en signalomvandlare till slutsteget.

Bakluckans handtag ger problem som flera skriver. Min lägger av när det blir för varmt.

Trångt i motorutrymmet ska tilläggas.

Skatt på min är 2200 kronor per år.

Inte haft några motorproblem eller elfel vilket är skönt. För sådana problem brukar vara svåra att fixa själv.
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]