NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nalleman64
Jag körde C30 i sju år! Först en 1,6 D under ett halvår (tyckte den var lite för klen) men sedan en D5 av 2010 års modell. Det enda jag fick åtgärda utöver vanlig service var dieselvärmaren vid ett tillfälle. Det var iofs massor av krångel innan den funkade igen men det gick på maskinskadeförsäkringen så jag kom undan med självrisken på den.
I övrigt bytte jag batteriet efter sju år och även vid bytet fungerade det bra men med tanke på värmare o.s.v. gjorde jag bytet i förebyggande syfte.
Har i stort sett enbart positivt att säga om C30. En nackdel är dock de otroligt stora och klumpiga dörrarna och åtkomsten till baksätet men det är säkert sådant du redan tänkt på.
På 1,6 D är väl den stora servicen vid 12 000 mil som även innebär byte av partikelfiltret det många fruktar. Vid 24 000 mil både partikelfilter och kamrem.
Nu har ju bilen du är intresserad av långt till båda dessa miltal så det kanske inte är något som skrämmer. F.ö. ser "din" bil väldigt trevlig och välhållen ut. Det är ju en av version II med nya grillen o.s.v. precis som jag hade på min D5:a.
Användarvisningsbild
av Vojje
bytt ett hjullager fram, kondensor, läckande bromsok och stötdämpare bak...
13000 mil
av xAx
Tack för svar.Har nu varit och tittat på C30:an.
Det är som du säger,dörrarna blir nog jobbiga i längden.
Men det som fått mig att tappa intresset är partikelfiltret.
Har hört av andra och på nätet att om det krånglar kan det
bli dyrt,samma vid byte,det ska tydligen vara mycket dyrt
att byta.Visserligen långt kvar till service av kamrem och
partikelfilter,men det blir nog att jag satsar på en bensinare ...
Behöver dock inte vara en C30 eller Volvo.Få se vad som
dyker som verkar intressant.
Låga mil och bra utrustning är prio.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]