NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Jag behöver komma åt gasspjäll huset samt MAF sensorn på min Volvo V50 2.4, 2005, och som jag förstått det så måste man ta bort luftrenare modulen (om det nu heter så?) samt ECM modulen. Detta ska givetvis vara lätt som en plätt och jag har följt VIDA instruktionerna till punkt och pricka, men när jag lossat allt som ska lossas så sitter luftrenare modulen fast stenhårt fortfarande, det går inte att rubba den trots att enligt VIDA så ska det i det läget bara vara att dra den rakt upp och åt vänster.
Jag känner att den fortfarande sitter fast någonstans.

När jag kollar på nätet på andra Volvo modeller så sitter MAF sensorn och gasspjäll huset lättåtkomligt och man behöver inte ta loss dessa andra saker som på V50.

Är det någon som vet om jag har missat nåt? Är det nåt annat som skall lossas utöver det som står i dom bifogade bilderna nedan?
Tacksam för tips på detta.

Bild

Bild
På en C30 men samma i alla fall

[youtube]V4YcZy9tEdI[/youtube]
Tack för videon, vadå måste man ta bort ECM modulen separat? Jag trodde den kom med ut när man tar ut hela luftrenar modulen?

Apropå gasspjäll huset, ska själva "luckan" inne i gasspjäll huset öppna och stänga sig när man trycker med nåt på själva "luckan", när bilen är avstängd, min rör sig ingenstans när jag pressar på den.
Jag har sett videos där den öppnas när man trycker med nåt på den, fast det kanske bara är när motorn är igång eller åtminstone när strömmen är på?
Tack för videon, vadå måste man ta bort ECM modulen separat? Jag trodde den kom med ut när man tar ut hela luftrenar modulen?

Antar det, så fick jag göra på min 1.8, men den har ju en mer "klassisk konstruktion" och inte denna avlånga låda, har inte tittat på hela videon ovan dock

Apropå gasspjäll huset, ska själva "luckan" inne i gasspjäll huset öppna och stänga sig när man trycker med nåt på själva "luckan", när bilen är avstängd, min rör sig ingenstans när jag pressar på den.
Jag har sett videos där den öppnas när man trycker med nåt på den, fast det kanske bara är när motorn är igång eller åtminstone när strömmen är på

Jag kunde peta med något och den rörde sig då på min, vill minnas att det kändes lite segt, antar att det är för att man drar runt dess motor med. Man kan ju bara trycka den åt ett håll med
Micce1980 skrev:Tack för videon, vadå måste man ta bort ECM modulen separat? Jag trodde den kom med ut när man tar ut hela luftrenar modulen?

Antar det, så fick jag göra på min 1.8, men den har ju en mer "klassisk konstruktion" och inte denna avlånga låda, har inte tittat på hela videon ovan dock

Jag har sett videos där den öppnas när man trycker med nåt på den, fast det kanske bara är när motorn är igång eller åtminstone när strömmen är på

Jag kunde peta med något och den rörde sig då på min, vill minnas att det kändes lite segt, antar att det är för att man drar runt dess motor med. Man kan ju bara trycka den åt ett håll med
Tack, minns du om du hade bilen igång eller åtminstone strömmen på när du tryckte på den och den rörde på sig?
Jag tyckte jag tog i ganska ordentligt, men kanske inte tillräckligt då.

Jag måste säga att den här V50 modellen är verkligen gjord för att vara så krånglig i motorutrymmet som möjligt. Varenda annan Volvo modell jag kollat på nätet har t.ex både gasspjäll huset och MAF sensor super lättåtkomliga.
I och för sig så gick MAF sensorn självt lätt att skruva av, men inte om man också ska ha med själva runda plast röret som det sitter i.

Min MAF sensor såg ren o fin ut, men kan ju ändå givetvis vara problem där, det ska tydligen gå att testa dessa?

Däremot tror jag mer på att problemet ligger i gasspjäll huset, men det ska väl finnas en sensor där också, o den ska också gå att testa?
Jag har som sagt två felkoder (MAF sensor+Gasspjäll hus) som verkar vara dom som orsakar "limp home mode" att bilen går sakta och segt.
Men tror inte det är fel på både MAF och gasspjäll exakt samtidigt, utan tror att det är ett fel som drar med sig den andra felkoden.
Både gasspjäll huset och MAF sensorn sitter ju 10 cm från varandra på denna modell, så kanske därför båda felkoderna går samtidigt?
Ström av då. Annars slutar tyvärr min kunskap här, jag tog bort för att jag hade anledning att tro att spjällhuset hade "kleggat" igen men den var fin. Hamnade med i limp mode men det visade sig att slangen till vevhusventilationen fått en spricka http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +luftslang

Kan trösta dig med att det inte är så svårt oftast, man får dock klia sig i huvudet en del när man även som jag inte är van vid dessa saker :)

Viljan finns helt säkert, men alla som knatt[…]

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]