- fre 26 feb 2016, 13:47
#1052409
avluftning1.JPG (49.12 KiB) Visad 6678 gånger
Tänkte med detta föreslå ett sätt som jag inte hittat på mina sökningar. Jag tror nämligen jag har luft i mitt kylsystem efter att ha renoverat min diselvärmare. Av det jag läst hittills så ska man först och främst se till att hälla rätt vätska (blandar man olika typer av glykol kan det bli problem - googla eller leta på forumet så hittar ni mycket info). Sedan så ska man se till att ha kupéfläkten på för fullt och reglera värmen till max. Om man då häller i vätska i expansionskärlet, lååångsamt, så ska tydligen systemet självavluftas. Det har ju jag såklart inte gjort så jag kan bara hoppas att inget allvarligt hänt den veckan jag kört, visserligen i minusgrader men ändå, med luft i systemet.
Nu till hur jag tänkte gå till väga:
På fysiken för många år sedan fick man ju lära sig att om man suger upp en vätska i en slang från en behållare, sänker änden av slangen som man suger i under behållaren, så kommer vätskan automatiskt vandra från den övre behållaren till den nedre - s.k. Häverteffekt. Så jag tänkte sänka ner en slang i bilens expansionskärl, suga upp vätska (t.ex. med en spruta om man inte vill smaka på glykolen som jag för övrigt tror är giftig) och sedan sänka änden jag sugit i på slangen ner till golvet till ett avtappningskärl bredvid bilen. Då kommer vätska börja vandra från kylsystemet till mitt avtappningskärl. När nivån i expansionskärlet nått Min så höjer jag mitt avtappningskärl till en nivå där vätskan slutar vandra - startat motorn och väntar. Håller ett öga på kylvätskenivån i expansionskärlet och höjer avtappningskärlet om nivån skulle sjunka (när avtappningskärlet höjs över expansionskärlet vandrar vätskan över från avtappningskärlet). När motorn nått rätt arbetstemperatur kommer termostaten öppnas och nivån i expansionskärlet kommer sjunka. Jag kommer se till att redan från början ha tillräckligt med vätska i avtappningskärlet så slipper jag hälla i mer allt eftersom. Väljer jag en tunn slang kommer troligtvis glykolen flyta långsamt från ena kärlet till det andra.
Kommentarer till detta eller råd som jag missat (kostigt att det inte finns någon avluftningsskruv på högsta punkten i kylsystemet till V50...)?
Nu till hur jag tänkte gå till väga:
På fysiken för många år sedan fick man ju lära sig att om man suger upp en vätska i en slang från en behållare, sänker änden av slangen som man suger i under behållaren, så kommer vätskan automatiskt vandra från den övre behållaren till den nedre - s.k. Häverteffekt. Så jag tänkte sänka ner en slang i bilens expansionskärl, suga upp vätska (t.ex. med en spruta om man inte vill smaka på glykolen som jag för övrigt tror är giftig) och sedan sänka änden jag sugit i på slangen ner till golvet till ett avtappningskärl bredvid bilen. Då kommer vätska börja vandra från kylsystemet till mitt avtappningskärl. När nivån i expansionskärlet nått Min så höjer jag mitt avtappningskärl till en nivå där vätskan slutar vandra - startat motorn och väntar. Håller ett öga på kylvätskenivån i expansionskärlet och höjer avtappningskärlet om nivån skulle sjunka (när avtappningskärlet höjs över expansionskärlet vandrar vätskan över från avtappningskärlet). När motorn nått rätt arbetstemperatur kommer termostaten öppnas och nivån i expansionskärlet kommer sjunka. Jag kommer se till att redan från början ha tillräckligt med vätska i avtappningskärlet så slipper jag hälla i mer allt eftersom. Väljer jag en tunn slang kommer troligtvis glykolen flyta långsamt från ena kärlet till det andra.
Kommentarer till detta eller råd som jag missat (kostigt att det inte finns någon avluftningsskruv på högsta punkten i kylsystemet till V50...)?