- tis 29 dec 2015, 10:15
#1032514
Jag har en Volvo V50 2,0D 2010 där det verkar som styrningen till kupefläkten fått problem nu när det blivit kallt ute (-10 grader) .När jag stänger av bilen och tar ur nyckeln startar kupefläkten på höga varv och den fortsätter att gå tills batteriet är dött så det är inte avkondenseringsfunktionen som startat åtminstone så stängs den inte av efter några minuter som den borde :( Detta händer inte varje gång jag stänger av bilen men för det mesta.
Någon som har varit med om något liknande på en så pass ny bil , har googlat och det pratas om både kupefläkt, fläktmotstånd (finns det ens på dessa årsmodeller ?), effektsteg, luftkvalitetssensor. Har tyvärr ingen VIDA/DICE ännu så jag har inte kunnat kolla om det finns några koder.
Enda sättet att vara säker på att kunna starta bilen nu är att dra säkringen för kupefläkten varje gång jag stänger av bilen.
Någon som har varit med om något liknande på en så pass ny bil , har googlat och det pratas om både kupefläkt, fläktmotstånd (finns det ens på dessa årsmodeller ?), effektsteg, luftkvalitetssensor. Har tyvärr ingen VIDA/DICE ännu så jag har inte kunnat kolla om det finns några koder.
Enda sättet att vara säker på att kunna starta bilen nu är att dra säkringen för kupefläkten varje gång jag stänger av bilen.