Jag anser efter 27.000mil med min v50 2,0d att 0,65 låter relativt rimligt. Samtidigt undrar jag hur ofta din regenererar i dagsläget, dvs efter hur många km, vilket ju indikerar statusen på partikelfiltret (alltså hur många mil filtret gått). Ju närmare 12.000mil filtret kommer och därmed bytet desto tätare kommer regenereringen vilket höjer snittet. Vid regenerering går bilen runt 2mil med tex i mitt fall 0,9 vid 110km/h för att sen falla tillbaka till vanlig förbrukning. Regenerering märks tydlig med lite ryckig motorgång. Båda gångerna jag bytt filter så är det lägre snittförbrukning till en början med, därför bilen regenererar (i vart fall min)ca var 65e mil. Ett av filtren var i slutet så igensatt att bilen misslyckades att rena det, fastän den regenererade var 5e mil. Då hade jag en högre förbrukning, lätt över 0.7 även vid försiktig körning, så föregående talare har rätt beträffande filtret.
Över året varierar förbrukningen dessutom. På sommaren har jag lägst förbrukning med 0.58 - 0.63. På hösten börjar jag köra tiduret på morgonen, och när jag ska hem från jobbet. Detta innebär högre snitt. På vintern har jag högst snitt, då bilen kör tillsatsvärmaren mycket. Även om bilen värmdes med hjälp av tiduret vid tex minus 10 och är varm och snö/isfri, så kör tillsatsvärmaren igång senast vid nästa rödljus (ljudet hörs tydligt, "flygplanet"

). På vintern hamnar jag i slutändan någonstans på 0,65-0,7.
Tillägg: om jag inte är pappaledig som nu för 2a gången i 1.5år så snittar jag 4100mil om året. Jag har bytt filter två gånger, båda gångerna med ovan beskrivna inverkan på förbrukning. Jag pendlar 13mil t/r om dagen och kör långa sträckor (50mil - 100mil) både till Tyskland och norra Sverige regelbundet. Jag kör 90% av milen på motorvägen.
Bilen har sammanfattningsvis saker som driver upp förbrukningen även på långfärd:
- vid "slutet" av partikelfiltret
- fulllastad (vs tom bil)
- vid flera minusgrader
- motvind över 15m/s (ni skrattar, men hemfärd fr norra Tyskland med ca 49mil motvind/sned motvind = höjde förbrukningen märkbart). Bilen är vindkänslig vad det gäller förbrukningen, talar vi 60mil med cyklar i 110-120 så når vid lätt 0,8 och mer.
- backar i motorvägsfart när farthållarem är på.
Vad jag alltså ville säga så är 0,65 i min värld snittet över hela året (jag dokumenterar allt om bilen) som jag lägger till grunden för beräkning av kostnad för vad en resa kostar när jag tex långkör xx mil till alperna.