NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis bytt in en 2007 V5 1,8F mot en 2011 V50 D3 automat och hittills är jag mycket nöjd med detta.

En sak som jag saknar är backvarnaren som 2007´an var utrustad med, en detalj som man lätt lärde sig att uppskatta.

Frågan är om det är möjligt eller lönt att eftermontera en sådan och om man i så fall kan köpa originaldelarna eller om de bara går att få från fabrik?
Jag skulle tro att kabelmattan är i princip samma för alla bilar och det skulle då ligga kablar på plats färdiga att användas.

Om originalvarnaren inte går att eftermontera, vilka bra alternativ finns på eftermarknaden?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... sor-43147/
Kanske ett alternativ? Många som monterat detta här och är riktigt nöjda.
Micce1980 skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... sor-43147/
Kanske ett alternativ? Många som monterat detta här och är riktigt nöjda.
Tack för tipset, det ska jag titta närmare på.
Dock har jag lite frågor på inkopplingen, jag hittade på Biltema att den skall kopplas till bromsljuset där bak.
Detta är i sig inget problem men jag tar gärna emot tips från någon som monterat Biltemas sensorsats på in V50.

Någon?
Jag har monterat dessa från Biltema på både S40 och nuvarande V50.

Ska kopplas in på backljuset. Att koppla de på bromsljuset kan bli jobbigt i längden. :wink:

Leta upp guiden hur man monterar volvos "Parkeringsassistans bak" på Volvo accessories under monteringstillbehör. Montera sensorerna enligt den guiden i kombination med biltemas guide som medföljer. Efter att du borrat är det bra om du tar bort plastflis eller vad man nu kan kalla det försiktigt med en fickkniv eller en fin fil.

Elektroniklådan som alla kablarna ska in i har jag satt fast med medföljande fästanordning på en plåt som sitter mellan ytter och innerplåten ovanför höger hjulhus. Vill minnas att det är där volvos låda ska vara.

För att få ström från backluset så får du leta upp vilka kablar det är och använda sig av ett sätt som Camel rekomenderar under Camel lör 29 sep 2012, 00:05 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&p=685460 eller annat valfritt sätt så klart.

Dra fram ljudsummern och placera den på valfri plats, jag satte under passagerarsätet med två straps. Kabeln är bara att trycka in emellan golvmattan och plastlisten längsmed dörrarna. Satte även några bitar silvertejp över summern så att den skulle låta lite lägre.

På båda som jag har monterat har jag använt den kortaste inställningen på distansintikatorn (när den ska varna) då det passar utmärkt och inte varnar för tidigt heller.

EDIT: Jag köpte färg och klarlack på en lackeringsfirma och lackade de innan montering. Va försiktigt vid montering så att du inte skadar den nya lacken.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
När vi ändå är inne på "tejpa över summern så den ska låta lite lägre", var sitter originalsummern monterad någonstans? Jag får det till att den sitter på högersidan i bilen, dvs inte på förarsidan. Men den låter ju ganska högt och att den inte är justerbar är idioti.
Ganska hopplöst att backa med backvarnaren aktiv när ungen sover i bilstolen som är på högersidan. :P
Så då vore det ju kanske på sin plats att tejpa över min också för att dämpa lite.
grillchips skrev:När vi ändå är inne på "tejpa över summern så den ska låta lite lägre", var sitter originalsummern monterad någonstans? Jag får det till att den sitter på högersidan i bilen, dvs inte på förarsidan. Men den låter ju ganska högt och att den inte är justerbar är idioti.
Ganska hopplöst att backa med backvarnaren aktiv när ungen sover i bilstolen som är på högersidan. :P
Så då vore det ju kanske på sin plats att tejpa över min också för att dämpa lite.
Såvitt jag minns av instruktionsboken från min tidigare -07´a där parkeringshjälpen fanns så kommer ljudet från de bakre dörrarnas högtalare, om jag minns rätt.

Man kan ju koppla ur den tillfälligt med kommandot "Exit" när man backar, snabbt gjort men har man sovande kids så hinner de kanske störas innan man får kopplat bort funktionen.
Micce1980 skrev:Jag har monterat dessa från Biltema på både S40 och nuvarande V50.

Ska kopplas in på backljuset. Att koppla de på bromsljuset kan bli jobbigt i längden. :wink:

Leta upp guiden hur man monterar volvos "Parkeringsassistans bak" på Volvo accessories under monteringstillbehör. Montera sensorerna enligt den guiden i kombination med biltemas guide som medföljer. Efter att du borrat är det bra om du tar bort plastflis eller vad man nu kan kalla det försiktigt med en fickkniv eller en fin fil.

Elektroniklådan som alla kablarna ska in i har jag satt fast med medföljande fästanordning på en plåt som sitter mellan ytter och innerplåten ovanför höger hjulhus. Vill minnas att det är där volvos låda ska vara.

För att få ström från backluset så får du leta upp vilka kablar det är och använda sig av ett sätt som Camel rekomenderar under Camel lör 29 sep 2012, 00:05 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3&p=685460 eller annat valfritt sätt så klart.

Dra fram ljudsummern och placera den på valfri plats, jag satte under passagerarsätet med två straps. Kabeln är bara att trycka in emellan golvmattan och plastlisten längsmed dörrarna. Satte även några bitar silvertejp över summern så att den skulle låta lite lägre.

På båda som jag har monterat har jag använt den kortaste inställningen på distansintikatorn (när den ska varna) då det passar utmärkt och inte varnar för tidigt heller.

EDIT: Jag köpte färg och klarlack på en lackeringsfirma och lackade de innan montering. Va försiktigt vid montering så att du inte skadar den nya lacken.
Tack för tipsen, då har jag en lite bättre bild av det innan jag börjar på det.

Givetvis skulle jag ha skrivit bromsljus, vet inte vad lag ska skylla på... 8)

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]