Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kladdkakan
Hej!
Har en volvo 460 2.0 aut -96. Som ej vill starta. hade kört med bilen någon timme innan den strejkade och då startade den och gick hur bra som helst. När man har på tändningen så lyser alla lampor, radio går igång hur fint som helst. Men när man ska starta är den helt död inget ljud från startmotorn. Batteriet är bra har också gjort rent en massa kablar. Kan det vara växelspärren som gör så inte bilen startar i växel? isf vart sitter den samt vart sitter startmotorn? Behöver goda råd!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du vrider om nyckeln till startläge och gör startförsök slocknar då alla lampor.
Vad jag är ute efter är om du har dåliga anslutningar vid batteriet eller måhända att jordkabeln från batteriet är skadad eller har dåliga anslutningar, ärgning är ju ett vanligt problem på våra gamla bilar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Det blir ju lite knepigare att lösa fel på en automatare eftersom jag inte har någon erfarenhet av sådana. Vad jag ändå vill att du kollar först är jordpunkter, alla kontaktstycken (oxid) och speciellt kontakten som sitter uppepå till vänster när du står framför bilen, eller på passagerarsidan , ja den där soppaslangen kommer in sitter det en kontakt som man ofta missar (har gjort det själv, men nu vet jag förhoppningsvis) Den kontakten har en liter förmåga att "glida" ur, åtminstone på min bil.
Så mitt råd är som vanligt att rengöra kontaktstycken osv.och du som har automat, köp en Haynes mekbok så får du åtminstonde "lite" hjälp, men bara lite, men du får förhoppningsvis en liten vägledning och en Haynes Bok är för det mesta värd guld om man bortser från all expertis du får hjälp av här på forumet.

Automatlådor och frikopplingskransen är för det mesta liknande på dom flesta bilar, så en uppmaning till er ALLA upp på barrikaderna och visa vad ni kan och vet :-)-)
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]