Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Vad säger vi om Kia Sorento? Är de något att hänga i julgranen? Skippa gärna snacket om riskokare, lågprismärke och att man får vad man betalar för. Kom med konkreta saker om ni vet något. I teorin verkar den uppfylla alla mina önskemål men det är några saker jag funderar över. Jag trivs med kvalitétskänslan i min Volvo och misstänker att Kia kommer att könnas lite plastig, även om det är ett märke som skärpt till sig rejält de senaste åren. Faktum är att Volvo inte känns så där värst imponerande heller. Det största frågetecknet är rost. Förra, och första, generationen av Sorento var ju rostangripen redan som fabriksny.

He he he... det är svårt det där med bilbytartankar. Jag har funderat på VW Tiguan och Ford Kuga också men tycker att de är i minsta laget. Tiguan är dessutom ful och Ford Kuga är ju en Ford.
av Larzan
Det tror jag bestämt att det är.

Inväntar själv en Cx-5 till i vår.
Anledningen till att jag byter är bl.a. :
- Lägre bränsleförbrukning.
- Lägre skatt.
- Lägre försäkring.
- Mindre strul och knarr förhoppningsvis. ( om man får tro alla tester, forum, lovord som jag har sökt på)
- Den är inte så liten som den ser ut att vara.
- Man kommer högre upp.
- Högre dragvikt (2ton)
- Lång garanti (10år)

Kia ligger väl rätt bra till där med.
Bara för att nämna några punkter.
Så ja, jag tror att asiatiska fordon är faktiskt bra.
Användarvisningsbild
av crumpets
Vi var ÅF för bl.a. kia på en bilfirma där jag jobbade när jag pluggade och jag körde en sorento diesel där. Den känns grymt rymlig, inredningen är mindre plastig än Ceed(f.ö. världens mest själlösa bil), men tyvärr allt annat än rolig. Det är en "brukshink" i den bemärkelse att den får jobbet gjort, gör det ganska bekvämt, men inducerar ingen som helst lycka medan den gör det. Nu vet jag att många ser en volvo som en sådan bil också, men volvon har ändå något gediget över sig som får en att känna att det är en lite finare produkt. Kan du klara dig utan just den biten är sorenton ett bra bilval.
av llesrof
Jag är beredd att offra en del flärd mot ren och skär driftsäkerhet. Volvo är mer dyra än de är premium tycker jag och det är därför jag är lite nyfiken på en bil som inte ens försöker vara "premium". Det finns något i det där själlösa konceptet med asiatiska bruksbilar som tilltalar mig samtidigt som jag tilltalas av det något exklusiva i dyrare bilar. Svårt val.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vet inte hur det är med just Sorento men jag har ett par bekanta som köpte en ny ceed för några år sedan. När den var tre år gammal gav dom upp efter oändliga rostlagningar, trasig bromsar (bromsbortfall), paj AC och framförallt otroligt rutten komfort/ljudnivå. De köpte en S40 Classic och den var som en lyxbil i jämförelse tyckte dom själva, som över lag är ganska ointresserade av bilar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ceed är dock klart värre än sorento. Ceed är en bil man köper för garantin snarare än för bilens skull. Det är en hushållsbudget på hjul.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men du får inte mer än vad du betalar för.
av osla
min morbror hade en sorento, men det var den gamla karossen (08) och den gick stadigt efter vägen, inredningen var inte så plastig, kanske i stil med skoda ungefär. rejäl bil som tålde mycket stryk, min morbror köpte en sån för att han känner en lapp som har en sån fast en 03 och den har bara gått och gått efter skogsvägar, efter 30 tusen mil fick han byta bromsskivor mm annars var det ingenting. däremot så började automaten i min morbrors rackla efter 7 tusen mil så då bytte han in den mot en honda cr-v men den är dom inte lika nöjd med, går inte lika stadigt efter vägen mm
av llesrof
SvenB skrev:Men du får inte mer än vad du betalar för.
och..? :roll: Vad får jag då? Det är just det jag vill veta.
av Mwi
llesrof skrev:och..? :roll: Vad får jag då? Det är just det jag vill veta.
Du får en bil där a-stolparna kollapsar om du krockar med en älg :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst