Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av turbo98
hej jag är 15 år och intresserad av volvo bilar, har en volvo 960 a-traktor som används dagligen.
men är lite sugen o nåt o skruva på nu när traktorn är klar som den är, och har sett många som breddar volvo 945or
och funderar på o köpa en o göra nåt sånt men hur gör man , är det svårt, och tror ni jag klarar det?
de flesta verktyg finns även kap o svets har man tillgång till, och var hittar man en pålitligt 945/745/855 att göra detta på?
och vad ska man tänka på?

bifogar en en länk på hur breddningen ska se ut...

länk:

http://www.garaget.org/?car=246157&image=3215784

http://www.garaget.org/?car=246157&image=3215784

tack för svar;)
av Rådlös
Du får nog stanna upp lite och sätta dig ner en stund, "men hur gör man, är det svårt, och tror ni jag klarar det?"
Den bilen du visar som exempel är förmodligen inget nybörjarjobb.
Ingen människa är född med all kunskap, men alla människor (dom flesta) är födda med förmågan att lära sig. Ett förslag: Lär dig från grunden. Du säger att du har tillgång till svets och verktyg. Börja med rostlagning på bilar som har det behovet. Det finns många hobbybilar som "ropar på hjälp" i det avseendet. Läs på veteranbilforum och då speciellt renoveringstrådarna. Där finns duktiga renoverare som brukar visa och berätta hur dom gör och hur dom löser problem. Efter några år har du blivit så van att du kan ge dig på att forma om en bilkaross.
av Rådlös
Det är det säkert och en stor mängd andra maskiner och verktyg. Men framförallt ett mycket gott hantverkskunnande. Fullt jämförbart med den värsta konstsmed.
av *pettson*
Som andra sagt.. Det är BARA att fixa saker och ting alltid.. Eller så är det inte så BARA.
Lär dej hantera svetsen, det är inte så bara när ny och gammal plåt ska fogas samman. Eller när olika tjocklekar ska fogas ihop. Det ska INTE se ut som den ankskit som finns i sista länken. Man kan med fördel punkta men då ska det också punktas helt tätt. All ytterplåts integritet är en förutsättning för att resten av strukturen ska ta upp sitt den dagen det är dags att bli räddad av bilen.
Se till att kunna hantera värme. Alltså gas, behöver inte vara gassvets, går bra med gasol. Lär dej krympa och sträcka med värme. Lär dej också att TENNA om du nu ska bygga om på det här sättet. Tenna är nåt som folk inte kan och inte bryr sej om därför att plast är snabbare. Men plast har inte i närheten av samma egenskaper som något som är tennat. Därav lär dej att tenna.
Förutom det är det ju bara basic, du behöver lära dej vad en normal bilplåtslagare kan, plus vad en plåtkonstnär kan. Det är som sagt inget man föds med. Det är nåt man lär sej mödosamt.
av Amarace
Jag brukar säga att måste man fråga, då ska man ta sig en funderare på om man ska ge sig på det ;)

Som tidigare sagts, börja själv att lära dig verktygen först och främst, sedan öva öva öva öva, för att sedan ge dig på nåt seriöst. Man lär sig genom att själv testa, trial and error.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]