Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
http://www.expressen.se/motor/sveriges- ... volvo-v70/

"Nu tappar Volvo V70 mark mot konkurrenten Volkswagen Passat. I augusti månad nyregistrerades 1127 Volvo V70 jämfört med 1270 Volkswagen Passat. Men sett över hela året är Volvo V70 fortfarande populärast i Sverige med 13 691 nyregistreringar – här ligger VW efter med nästan 1 500 bilar."

Är detta någon tillfälligt? Tycker köparna att Volvo V70 tappat stinget? Har Volkswagen Passat bättre pris? Mer valuta för pengarna?
av Lövet
Gaspassat är en väldigt bra tjänstebil (men kass som privatbil) och Volvo har inget motsvarande. Etanol har inte samma förmånsvärdesrabatt som tidigare och AFV funkar inte som familjebil. Då nästan 70% av nybilsförsäljningen är tjänstebilar så märks detta.
Användarvisningsbild
av Perc
Ursäkta en dum fråga, men var är den stora praktiska skillnaden på gaspassat och AFV?
AFV fick jag googla upp, det är tydligen en Volvo bi-fuel. Varför funkar inte den som familjebil?
av Lövet
För att en stor del av bagageutrymmet upptas av gastankar. Inte särskilt trevligt till att lyfta upp en barnvagn (eller någon form av tung last alls egentligen) över den tröskeln. Och om man inte kan lasta i kombin, vad ska man med den till?
Bild
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... fuel-28214
andreas_lofgren skrev:Gaspassat är en väldigt bra tjänstebil (men kass som privatbil) och Volvo har inget motsvarande. Etanol har inte samma förmånsvärdesrabatt som tidigare och AFV funkar inte som familjebil. Då nästan 70% av nybilsförsäljningen är tjänstebilar så märks detta.
Om detta var en engångsföreteelse eller att Volkswagen Passat kommer fortsätta att sälja mera än Volvo V70 så lär Volvo göra ngt. De kan inte bara stå och titta på medans Volkswagen stjäl Volvos hemmarknad.
av micke59
Gjorde mig precis av med min Passat -09 då den började rosta, tydligen stora problem med det på VW, för att inte tala om alla som fått byta DSG låda. Tror Volvo klarar sig bättre.
Användarvisningsbild
av MartinS
Dom stackarna som körde Saab förut måste ju köra någon ny likvärdig dynga ; -)
micke59 skrev:Gjorde mig precis av med min Passat -09 då den började rosta, tydligen stora problem med det på VW, för att inte tala om alla som fått byta DSG låda. Tror Volvo klarar sig bättre.
Jag förstår inte, vi har många VW och de får lacksläpp och rost efter nåt år bara, uppenbart de har nåt problem, då ska vi inte snacka DSG-lådorna som samtliga bytts ut minst en gång, plus otaliga massa andra reparationer på dem. Touranen verkar dock något bättre.
Men vi har oxå en Volvo som är ett måndagsexemplar.
Användarvisningsbild
av Guligan
Augusti är ju ingen kanonmånad för Volvoleveranser, mtp semesterstängt i fabriken. Artikeln som Momentum länkar till hänvisar också till det. MEN, Volvo har inte haft en kanonstart avseende försäljning av MY14. Det var riktigt trögt med orderläggning till att börja med, varpå man snabbt lanserade Business Edition. Det går ändå inte riktigt så bra som under vårens Dynamic Editionkampanj för MY13. Vi får se vad som händer i höst, fria vinterhjul kanske hjälper försäljningen lite.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]