- lör 17 aug 2013, 11:53
#779602
Sticker in en fråga som inte direkt rör bilar men väl motorer, hoppas det är ok.
Mina föräldrar har en liten utombordsmotor (fyrtakt, 6 hk Suzuki). Den har haft problem med att tomgången skenar iväg när den är varm. Den lämnades in på verkstad, och eftersom det var gott och väl inom garantiperioden tänkte man att de skulle åtgärda det snabbt och gratis.
Men verkstaden menade att det berodde på att den tankats med "dålig bensin" och tog bra betalt för jobbet att "göra ren" förgasaren.
Nu har det varit en del tjafs med den här verkstaden tidigare, så därför misstänker jag att de inte riktigt säger som det var. Det är möjligen orättvist av mig.
Men vad kan "dålig bensin" tänkas innebära, och vad är det isåfall som sätts igen i förgasaren? Dålig gång och startproblem kunde jag tänka mig, men jättehög tomgång? Jag vet inte mycket om hur den här sortens små förgasare/motorer brukar fungera. Det var inte jag som hade kontakt med verkstaden så nu kan jag mest förhöra mig i efterhand.
Mina föräldrar har en liten utombordsmotor (fyrtakt, 6 hk Suzuki). Den har haft problem med att tomgången skenar iväg när den är varm. Den lämnades in på verkstad, och eftersom det var gott och väl inom garantiperioden tänkte man att de skulle åtgärda det snabbt och gratis.
Men verkstaden menade att det berodde på att den tankats med "dålig bensin" och tog bra betalt för jobbet att "göra ren" förgasaren.
Nu har det varit en del tjafs med den här verkstaden tidigare, så därför misstänker jag att de inte riktigt säger som det var. Det är möjligen orättvist av mig.
Men vad kan "dålig bensin" tänkas innebära, och vad är det isåfall som sätts igen i förgasaren? Dålig gång och startproblem kunde jag tänka mig, men jättehög tomgång? Jag vet inte mycket om hur den här sortens små förgasare/motorer brukar fungera. Det var inte jag som hade kontakt med verkstaden så nu kan jag mest förhöra mig i efterhand.