Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Har läst en hel del motortidningar under semester och sett att nya Skoda Octavia Combi vunnit flera olika biltester och bl.a spöat både BMW 3-serie och Volvo V70.

Och 250.000:- för en Skoda Octavia Combi Elegance med 180hk bensin, AWD, Automat, 0,61 i förbrukning känns lite lockande vid ev. byte.

Så undrar här om någon testat den eller känner någon som äger en sådan, om det är värt att ta en provtur?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju bilar som fungerar, och är prisvärda. Men om du trivs i den eller inte kan ju bara du avgöra. Själv har jag väldigt svårt för interiören på VAG familjens bilar, skoda i synnerhet. Exteriören fungerar ju men Octavian ser inte ut som något annat än vilken bil som helst, extremt slätstrukna.

Farsan la en fabriksbeställning på en Yeti för några veckor sedan, den ser iallafall inte slätstruken ut :)
av Lazy
Blev så nyfiken igår att jag åkte och provade nya Octavian (180hk aut.) och efter 30min.. körning blev jag positivt överraskad, att den har stort bagage och bra motorer har jag läst i motortidningar, men att komforten, motorljud och ljudnivåer hade samma klass som min V60 trodde jag inte, Skoda överraskade mig positivt, sen tycker jag exteriören är snygg, interiören helt ok så slätstruken tycker jag inte att den är, klart intressant för mig vid ev. byte och 75.000:- mer för en ny V60 med liknande utrustning känns nu tveksamt.
av fredrikwt
Tycker den är halvsnygg, vinner lite på "less is more" fronten med nya grillen är klart bättre än den tidigare... Hade man kunnat få en starkare motor med awd hade det ev kunnat vara intressant - men det är ju inte målgruppen tyvärr.
Hur som helst känns den som ett bra mkt bättre köp en Kia t.ex. Bra garantier men burkiga, dålig kvalitet på div och minst sagt svinpriser på service gör att jag aldrig köper en Kia igen - köpa billigt, köpa dyrt är nåt som stämmer där....
Användarvisningsbild
av Perc
fredrikwt skrev:Hade man kunnat få en starkare motor med awd hade det ev kunnat vara intressant
Du menar 1.8 TSI 180hk 4x4 som gör 0-100 på 7,4 sekunder? ;)

Eller 7,4 är siffran för den framhjulsdrivna, men det borde väl ligga där kring.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Volvon är väl bättre på i princip alla punkter utom priset men man får ju en mer krocksäker bil + en bil som är byggd i Sverige (v60) bättre kvalitet etc.. sen har väl skodan inte alls likabra andrahandsvärde som Volvon.
Användarvisningsbild
av Perc
Ta inte det här på fel sätt nu, men det där med att en Volvo är "mer krocksäker" hör forntiden till.

Volvo skapade sitt rykte som världens säkraste bil för 30-40 år sen, före någon annan tillverkare utom kanske Saab tog säkerhet på allvar. Idag är säkerhet ett av de viktigaste säljargumenten och alla jobbar stenhårt för att hävda sig i konkurrensen. Octavia III är dessutom en pinfärsk modell medan V60 har ett par år på nacken. Visst är V60 en mycket säker bil, men det är Octavia också.

Att bilen är byggd i Sverige kan jag förstå att man kan värdesätta om man är svensk, men i min V70N -04 stod det Indien, Kina, Thailand, Irland och så vidare då man började vända och vrida på enskilda delar i bilen. ;) Men visst, utveckling och montering samt en stor del av tillverkningen sker ju i Sverige.

Andrahandsvärdet i Sverige vet jag inte, men i här står Octavian högt sedan många år.

Kvalité, tja, det är ju en väldigt mycket dyrare bil så det är inte så konstigt om man får mer upplevd kvalité för pengarna. Men den verkliga kvalitén Volvo och VAG emellan spelar nog i ungefär samma liga.
av fredrikwt
Perc skrev:
fredrikwt skrev:Hade man kunnat få en starkare motor med awd hade det ev kunnat vara intressant
Du menar 1.8 TSI 180hk 4x4 som gör 0-100 på 7,4 sekunder? ;)

Eller 7,4 är siffran för den framhjulsdrivna, men det borde väl ligga där kring.
Nja :)
av Mwi
Perc skrev: Ta inte det här på fel sätt nu, men det där med att en Volvo är "mer krocksäker" hör forntiden till.

Volvo skapade sitt rykte som världens säkraste bil för 30-40 år sen, före någon annan tillverkare utom kanske Saab tog säkerhet på allvar. Idag är säkerhet ett av de viktigaste säljargumenten och alla jobbar stenhårt för att hävda sig i konkurrensen. Octavia III är dessutom en pinfärsk modell medan V60 har ett par år på nacken. Visst är V60 en mycket säker bil, men det är Octavia också.
Om du läser den här artikeln så ser du att VAG inte lyckas lika bra som Volvo när det gäller krocktester, man skall inte bara konstruera för 5 stjärnor i Euro NCAP tester utan för att få en säker bil.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -krocktest
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Aha så då fick audi sämsta betyget av bilarna då kan man ju undra hur en skoda är för det är väl nån spartansk version av lite rest audi delar? :lol:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]