Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Rätt ofta läser jag inlägg där det refereras till "avgasreningslampan", eller till och med "miljölampan". Det är då varningslampan för motorstörning det syftas på, den med ett lambdatecken. Varför är det så många som kallar den för avgasreningslampa eller miljölampa? Den visar väl bara om det är något generell störning på motorn och har inte ett skit med miljön att göra? Inte i verkligheten i alla fall. Jag har dock ett vagt minne av att när den introducerades så var det något snack om att lampan började lysa ifall avgasern inte var bra, vilket då kunde bero på någon form av störning i motorn. Jag har dock en känsla av att det vsr dåtid och att denna varningslampareagerar på många fler saker än avgasvärden idag.

Så... varför föknippas denna varnngslampa instinktivt med avgaser och miljö av så många?
Användarvisningsbild
av Bosse78
Detta är termer som tidigare använts i bilens instruktionsbok så det är inte så konstigt. Från början var det väl dessutom bara lambdasonden och luftmassemätaren den övervakade. Då är ju inte miljö- eller avgasreningslampa så konstiga termer.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lampan ska tändas för alla fel som kan påverka avgasreningen, andra fel måste den inte tändas för, men gör säkert ändå på vissa märken och modeller. Det var väl från början ett krav från staterna om jag minns rätt!?
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]