Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Har fått problem med fönsterhissen vänster fram. När man hissar ner den låter den inget men när man hissar upp den skriker den något fruktansvärt, ett riktigt otrevligt ljud som skär i öronen. Nåväl, jag tänkte då ge mig på att försöka smörja det stället som skriker, så jag börjar montera bort dörrinsidan. Den sitter med tre torx-skruvar. Två av dem går bort utan problem, den tredje bara snurrar och snurrar och sitter stenhårt dvs går inte att dra ut. Det går inte ens att få under en rak tunn skruvmejsel under huvudet. Har aldrig varit med om detta innan, ofta är det ju spåret i huvudet som är kasst, eller att gängorna är kass, men det har då alltid gått att lösa på något sätt. Ett problem med denna skruv är att den sitter på undersidan av dörrinsidan och att det är ett "spår" i plasten ovanför skruven som gör att man endast kommer åt huvudet med en skruvmejsel, inga andra verktyg.

Hur ska jag göra för att lossa på denna skruven? Kanske går det att borra men hur ska jag då fästa dörrinsidan igen? Gängorna kommer ju garanterat vara kass...

Tydligen är det ett vanligt förekommande problem på megane II att fönsterhissarna skriker. Jag testade att bända bort ovandelen av dörrinsidan så jag kunde se mekanismen, verkar som om rutan glider på nån sorts skena. Jag sprayade på en rejäl dos 556 och universalolja på denna del men skrikandet upphörde märkligt nog inte. SÅ det enda som verkar fungera är att ta väck hela dörrinsidan för att bringa klarhet i det hela. Men hur gör jag med skruven? Har aldrig varit med om en skruv som BÅDE sitter stenhårt (alltså inte går att dra ut) och som bara snurrar och snurrar... hur hade verkstaden gjort om jag lämnade in den?

/S
av Tommty
inte för jag kan berätta hur tilvägasättet är men ska starkt råda dig att kolla upp konditionen/vajern till fönsterhissen.

ENORMT vanligt att när dem börjar skrika så sjunger hissen på sista versen.

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]