Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Företaget ska införa personalbil till hösten till de anställda som vill, ni som har erfarenhet av det vad väger för och emot.

Nu lär väl uppläggen skilja något från företag till företag, jag förmodar att det är Autoplan som kommer att hålla i trådarna för oss iaf.
Vad jag sjölv har kommit fram till så verkar månadskostnaden bli så pass hög att man lika gärna själv kan köpa bilen, den enda fördelen jag ser är att man kan tillgodose sig ev rabatter som är framförhandlade.

Vad säger ni andra som har personalbil, bra el anus?
av Rådlös
Jag har haft 2 personal/leasingbilar, men det är många år sedan, så jämförelser passar nog inte in här.
Men du kan ju hämta ut en fabriksny bil utan att ha skjutit till ett enda öre i insats. Visserligen får du betala en månadsavgift och förmånsskatt, men den är nog lägre än om ett utomstående finansbolag/bank skulle ha tagit emot pengarna som amortering på ett lån. Så känner du dig säker på ditt jobb och framtid och avser stanna där framöver, så är det väl bara bra.
Jag vet andra firmor som enbart tillät resor i tjänsten, inte en meter privat. En person i den firman krockade när han körde ett mindre flyttlass för någon anhörig! :shock: Han fick tala väl med en vänligt sinnad och sympatisk avdelningschef och "trixa till" ett budgetkonto och hitta på en historia att han körde en transport för ett pågående jobb.
Om ni har sådana avtal kanske man bör välja att köra med egen bil och få ersättning för det i stället.
Så sammanfattat: Om det är fördelar för dig med personalbilen på ett eller annat sätt, så säger det sig själv. Tacka JA!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Går man plus minus i princip noll hade jag valt att ha leasingbilen privat. kortare väntetider på verkstaden plus att man behöver inte bry sig om vad det kostar. Är däcken slitna är det bara att byta. Inget snack just do it attityden! Så är det iaf för de 20-tal jag känner till som har leasingbilen privat.

Men kostar det mer än det är värt så köp en istället.
av Jimpen89
Jag var väldigt sugen att ta en personalbil genom jobbet för 1 år sedan. Startade en tråd om detta då http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=80641

Väldigt många på firman har personalbil så nog måste det löna sig. Jag kom dock fram till att det inte var någon lösning för mig. Jag skulle byta tjänsteort och skulle då inte köra lika mycket i tjänsten vilket gjorde att jag la tankarna på is. Ju mer man kör i tjänst desto bättre är det för oss iaf. Dessutom har mitt företag miljökrav så går bara att ta sugdieslar :(

För oss är det bruttolöneavdrag och det i sin ur påverkar pensionen så det får du väga in med
av Droopy
Jo, just det där med bruttolöneavdrag är ju sådär tycker jag, man sänker ju hela sin i9nkomst som i sin tur påverkar, sjukpenning, VAB-ersättning, pension osv osv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev:Så känner du dig säker på ditt jobb och framtid och avser stanna där framöver, så är det väl bara bra.
Det är ju precis tvärs om..... Om man INTE är säker på framtiden med jobbet så är det ju förmånsbil som gäller. Blir du av med jobbet så försvinner bilen hux flux av sig själv och du behöver inte riskera sitta fast i ett långt dyrt privat leasingavtal.
av Rådlös
Jo, du har rätt i det, VolvoB20, men jag tänkte mera på situationen med att man åker omkring i en bil av senaste årsmodell om man har jobbet kvar. Blir man utsparkad från jobbet så kanske man tvingas köpa sig en 10-15 000 kronors bil för att komma till och från (det nya) jobbet.
Det var så jag resonerade.
av SEpaket
Det kanske kan vara värt att fundera på. Alla jag känner som kör bil från firman har dock en tjänstebil utan löneavdrag (på grund av resor i tjänsten etc. som gör att man väljer att förse sina anställda med bil). Även om det kanske inte är så att man sparar på det ekonomiskt så är det ju en viss frihet med serviceavtal och annat. Går bilen sönder måste du inte själv skaka fram pengar att laga den för. Och efter 3 år slipper du bilen och kan plocka ut en ny. Inte en massa problem hela tiden. Det är bekvämt, helt enkelt. Plocka ut bilen, kör, lämna tillbaka, inget krångel. Köper du bilen själv står du ju inför risken att inte få den såld när du vill byta. Den risken slipper man.

Fast det är klart, medför det löneavdrag kan man ju fundera ett varv extra på saken.
av Rådlös
Som jag sa i början, så har jag haft ett sådant avtal för drygt 20 år sedan. Om jag minns rätt så betalade vi 1 600 - 1 700 kr/månaden. Till det kom skatt på förmånsvärdet eftersom bilen till viss del ansågs som en löneförmån. Där är också mitt minne lite grumligt, men jag tror att det var under 50 000 kr om året? Detta var på Volvo 245, tidiga 90-talsmodeller.
Dom som inte valde leasingbil fick naturligtvis milersättning för det dom körde i tjänsten med egen bil. Men den var ju också skattepliktig till viss del.
Nu har alla firmor olika avtal så det här är säkert inte jämförbart i dag. Framförallt inte siffrorna (om mitt minne nu stämmer?)
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?