Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej

Hoppas att jag postar i rätt del nu, annars får gärna någon admin flytta till rätt ställe.

Jag går i tankarna att skaffa personalbil nu då det finns lite mer starkare att välja bland på MY13.
På mitt företag har vi en gräns på max 120 g Co2/km.
Blir då intresserad av V60 T3. Skulle även kunna tänka mig D3:an men bilen blir så mycket dyrare då.

Jag ska stå för samtliga kostnader förenade med bilinnehavet via månatliga bruttolöneavdrag (löneväxling).

Efter att fyllt i en kalkyl får jag fram följande (avrundat):
Bruttolöneavdrag per månad: 5 200kr
Nettokostnad per månad exklusive privatdrivmedel: 3 800 kr
Om jag har en lön på 25 000 kr vad får jag då kvar att leva på?

Fattar inte vad dessa siffror ska säga mig? Jag har läst så mycket om bruttolöneavdrag på olika trådar, men jag måste vara trögtänkt som ändå inte förstår hur det fungerar. Så vänder mig hit då jag kan få förklarat på mina villkor :oops:

Blir detta bättre än bilen jag har nu V70 2.5 FT MY09 där jag betalar 3 500 kr varje månad på lånet och på det tillkommer servicekostnad, bensin, värdeminskning mm. varje månad i fyra år till?

EDIT 2012-04-21: Tyckte det var lite konstigt med T3 under 120 g Co2/km och känslan var rätt. Det står fel på volvos hemsida om utsläppet på den Så det blir en D3:a
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
I ditt fall innebär det att din nya lön blir 3800kr lägre än din nuvarande nettolön. Om din bruttolön idag är 25k och du får ut 17k skulle du alltså få ut 17k-3,8k = 13,2 istället.

Låter faktiskt rätt förmånligt.

För att jämföra med din nuvarande bil så måste du räkna den faktiska värdeminskningen och inte vad din bilfinans kostar dig. Den säger inte alls sanningen eftersom den påverkats av kontantinsats, amorteringstid och restvärde. Om du lägger upp din finans på lång tid så blir ju månadskostnaden låg men det innebär inte att värdeminsknigen blir det :wink:
av Jimpen89
Spoiler »
Tackar! Nu förstår jag lite mer hur upplägget är.
Vad gör bruttolöneavdraget? Du verkar inte tagit med det i beräkningen?
Hittade en till ruta som det står "Total nettokostnad inkl drivmedel" = 5000 kr

Ringde och frågade skatteverket om marginalskatten, men de kunde inte svara på vad jag hade. Varför kan de inte det? ?:-/
Vilken procent ska man välja i kalkylen? Läste om det på skatteverkets hemsida och får fram att det kan vara runt 30-34 %

Värdeminskningen måste ju vara jättesvår att uppskatta.
av Lövet
Din skattesats beror på hur mkt du tjänar. Enkelt uttryckt går det en gräns vid ungefär 30.000kr i månaden och en till vid 45000 i månaden. Tjänar du inte över någon av dessa brytpunkter så betalar du bara kommunalskatt, dvs 30-34%. Ta fram en lönespec så ser du hur mycket just du betalar i skatt %.

I mitt svar ovan har jag antagit att det som står som nettokostnad inkluderar både bruttolöneavdrag och förmånsvärdet. Jag vet ju inte exakt hur din kalkyl ser ut :wink:

I princip så funkar bruttolöneavdraget så att du istället för att få 5200kr i lön så betalar din arbetsgivare det för bilen. Det innebär två saker, dels att din lön blir lägre men också att du betalar mindre i skatt (eftersom din lön blir lägre). Säg att du får 5200kr i löneavdrag, då innebär det att du får (5200x0,7) 3640kr mindre i plånboken.

Ovanpå detta ska det läggas kostnaden för förmånsvärdet. Det innebär att man "på låtsas" lägger förmånsvärdet ovanpå din lön och sedan betalar skatt på det. Säg att förmånsvärdet är 4000kr, då får du betala (4000x0,3) 1200kr extra i skatt.

I mitt exempel blir alltså kostnaden för bilen 1200kr i extra skatt + 3640kr mindre i lön = 4840kr mindre att leva på varje månad.
av Jimpen89
Ahaaaa nu tror jag att jag förstår. Ursäkta om jag är lite trög :P

Om jag skriver alla siffror här så kanske du kan säga om jag har fattat detta rätt?

Valde marginalskatt 34 %
Förmånsvärde per månad 2 508 kr (Brutto 3 842 kr men det är tydligen en reducering på 1333 kr i kalkylen som jag inte förstår vad det kan vara)
Bruttolöneavdrag per månad 5 284 kr
Nettokostnad per månad exkl. privatdrivmedel 3 647 kr
Total nettokostnad inkl drivmedel 5 112 kr

Bruttolön 24 500 kr ger nettolön 18 367 kr (skattetabell 34 kolumn 01)
18 367 - 5 112 kr = 13 225 kr kvar att spendera på annat
av Lövet
Reducering av förmånsvärdet kan du få om du kör mer än 3000 mil per år.

Du har fattat helt rätt nu :-)-)
Användarvisningsbild
av Guligan
Samtliga AB Volvo-anställda kommer få ett erbjudande om personalbil. Så denna tråd kommer säkert bli väl läst framöver.
av Lövet
Där kan nog kalkylen bli rätt bra om nybilsrabatten blir bra och leasingräntan låg.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Din skattesats beror på hur mkt du tjänar. Enkelt uttryckt går det en gräns vid ungefär 30.000kr i månaden och en till vid 45000 i månaden. Tjänar du inte över någon av dessa brytpunkter så betalar du bara kommunalskatt, dvs 30-34%. Ta fram en lönespec så ser du hur mycket just du betalar i skatt %..
Njae, tjänar du mer är 34.500 per månad betlar dukommunalskatt plus 20% på beloppet som överstiger. Nästa Steg är cirka 49.000, på allt därutöver betalar du 25% utver kommunalskatten.
På dinlönespecifikation redovisas vlken skattetabell du betalar skatt efter, inte hur många procent.

/Mrtin
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]