Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ca Kl 14.00 midsommarafton haffade granndamen 3st snorungar som stod och kikade intresserat in i min bil, och frågade vad dom höll på med.
De stod parkerade precis intill min bil.
Dom drog i väg direkt när dom blev påkomna.
Bilen som dom körde var en riktigt sliten Volvo 745-886 årsmodell 1990 sand/guldfärgad med regnr OCO505.
Den hade krossade sidorutor, framrutan var sprucken, typ som om nån slagit skallen i den. Kort sagt den såg ut att vara stulen eller nåt.

Idag kl 18.00 ca bankar en annan granne på mitt fönster och säger att samma bil står sidan om min bil igen, denna gång är dom 2st snorungar.
Jag frågar vad fan dom håller på med och jag får nån dålig förklaring att dom har haft inbrott i sin bil och att dom försöker fixa den.
Då jag berättar för han att en av mina grannar haffade er på midsommarafton när ni stod och kikade in i min bil, men det nekade han till helt såklart.
Jag bad dom packa sig härifrån och berätta vad som kommer att hända om dom rör min bil, dom körde iväg direkt efter.

Jag ringde polisen på 11414 och berätta det jag har skrivit här på forumet, men dom var ju helt handlingsförlamade trots att jag hade regnr och ägare och adress på bilen. polisen gillade dock inte när jag nämde att packet skulle få smaka på mitt aluträ om dom försökte nåt mer.
sen var det samtalet slut.

Vad ska jag göra? låta dom sabba min bil eller ska man sitta på lur och nacka dom, och sen ge dom till polisen?
Min bil är en S70 T5 1999.

Och om man nu ska göra inbrott i en bil, så gör man väl inte det när det är ljust ute...hade inte jag gjort iaf ?:-/

/Mattias
Inte så mycket annat att göra än att hålla lite extra koll, är det några vanliga snorungar lär de ju tänka till både en och två gånger innan de ev ger sig på den nu när du påpekat för dem att det inte är så skoj att "hoppa runt med gipsade ben resten av sommaren"
När jag kom ut från mataffären en dag i våras stod tre-fyra sjutton-artonåriga killar och hängde vid min bil (945). Jag frågade, och det visade sig att de helt enkelt var intresserade. Rätt många yngre killar kör runt i 740, 940 etc här. Kan ju varit något liknande – första generationens S70 hör väl också till den kategori bilar man kikar på om man är i den åldern, har begränsad budget men är intresserad och gillar att skruva lite.
Att dömma av hur hela situationen såg ut var dom nog allt sugna på att skruva bil, men det var på min bil isåfall. allt sånt sköter jag själv.

Bara att hoppas bilen får vara ifred, har haft så mycket skadegörelse på den så man mår dåligt bara man tänker på det.
Stöter du på dem hängandes vid din bil så ta fram kameran och plåta dem. Du får fota vem du vill och hur nära du vill. Även om de kräver att du slutar att fota dem är det bara till att fortsätta. Det är din lagliga rätt och de kan inte göra ett skit åt det. Möjligen ge dig stryk, men då gör de sig skyldiga till misshandel. Visserligen får du inte göra vad du vill med bilderna men det vet de nog inte om. Händer något med bilen så kan du ju alltid lägga ut bilderna på Facebook och fråga snällt om någon vet vilka de är. Så länge det inte handlar om kränkande fotografering eller att du använder bilderna i marknadsföringssyfte eller reklam är det bara till att tuta och köra :D
händer mig varje dag att det står "tattare" och glor i och på min Insignia. Har även sett att ngn petade på den :shock:
Sen när jag kommer, hoppar de in i sina XC60 och X5 och drar. What can I do???
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?