Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nochains85
#763695
Jag har en Ford Escort 00:a som endast gått 11000 mil.
Vid inbromsning stannar min motor igår.
Eftersom det hänt ett par gånger innan så väntade jag som andra gånger en 20 minuter innan jag försökte starta den igen. Så har det fungerat innan men denna gången ville den inte.
Den startade för att sedan lägga av direkt igen. Tändningen gick alltså igång, man kunde se hur motorvarven gick upp för att sedan direkt gå ner igen. Medans jag väntade på falck så fortsatte jag med denna process en 3 gånger men med samma resultat. Fick alltså hembogserat bilen, och försökte starta den igen (efter ca. 2 timmar efter senaste försök). Men nu så startar den inte alls. Startmotorn går igång, men det finns inget tecken på tändning. Har även försökt nu för en kvart sedan men med samma resultat.
Vad är det egentligen som man kan börja misstänka?

Har nyligen bytat tändspole och tändstift så jag misstänker att det har något med bränslesystemet att göra. Vad tror ni? erfarenheter?

Är det någon som vet om det finns ett felsökningsschema man kan gå efter, som finns att hitta på nätet som man kan gå efter?

Tacksam för all hjälp, i dessa tuffa tider
av Rådlös
#763909
Inte för att vara elak, men om du ändå fick hjälp av Falk, varför drog du den inte till en verkstad i stället?
Du säger att du har bytt tändspole och tändstift. Det har ju inte med bränslesystemet att göra. Har du rätt delar och har fått dit dom på rätt sätt så kan du anse i alla fall halva tändningssystemet är OK.
Många gånger när det är ett sådant återkommande fel som "går tillbaka" av sig själv kan man misstänka föroreningar i tanken. Det brukar vara så att grus och rostflagor sugs in i rör och ledningar. Där tätar det ihop sig och blir till ett propp. När sedan motorn och därmed bränslepumpen stannar upphör suget och skräpet rinner sakta tillbaka igen och det går att starta på nytt efter en stund. Sedan håller det på så i evighet.

Detta är en hypotes och ta det som en sådan. Det kan ha hundratals andra orsaker som man inte känner till utan att titta närmare på bilen.
av kvillebäck
#764135
Kanske fördelarlock och rotor som behöver bytas. Har för mig att dessa bilar även kunde ha problem med att de läckte in vatten som rann ner i säkringsdosan men jag kan ha fel där.

Bränslefiltret kan vara en annan felkälla eller bränslepumpen.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]