Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
Om en diesel får något konstig fel och börjar gå i nödläge, vad händer med styrningen?
Vad kan hända om man fortsätter köra den i typ 100 mil? Stor risk för skador?
Eller bara högre bränsleförbrukning?
Hur styr datorn det hela?

Alla tips, ideer och gissningar välkomna!
av Droopy
Om du tänker på limp home mode så tror jag inte man vill köra så i 100mil då det brukar gå rätt så segt, och det är ju inte meningen heller, limp home mode är ju just för att du ska kunna ta dig hem.
av Arnold
Krakus skrev:Betyder det att om bilen går 150 att det är annat fel?
Kan du köra i 150 så går den inte i nödläge (limp home). Jag såg nu att du har en disel, men det borde väl vara samma som på en bensinare, att bilen går i högst 50 i nödläge.
Användarvisningsbild
av Variosboy
När min förra V70 diesel hade fel på en givare till partikelfiltret så blev den väldigt slö, men gick att köra i "alla" hastigheter ändå.
Så som vanligt, börja med en felkodsavläsning.
av Krakus
Jag är ledsen. Men jag kör 2 bensinare och en Pesjo som är skrot :( nästan.

Min fråga var generell. För både dieslar som bensinare. Min svåger råkar ha en Opel Meriva som varnar för motorfel.
Och bilen låter lite mer. Men i övrigt märker han inget. Ute på nätet hittade jag inte mycket info om detta.

P s. Mina bilar idag är en MB E-coupe C207 och en äldre SLK som vi renoverar.
Period är en vinterbil (diesel) som vi bara måste ha. För att aldrigt glömna vilket skit man köpte!
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]