Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoballen
Hej.

Ska förmodligen köpa en Pontiac Bonneville ifrån 1988 importerad ifrån USA.
Bilen är utrustad med skinn säte och el utrustning. Bilen har stått i garage i 10 år men startar såklart fortfarande och har endast kört 17000-18000 mil.
Den har rost såklart på diverse ställen men inget allvarligt men det stora problemet med den är att den har slirande automat låda.
Är det värt att köpa den ändå. ??:-/
Billig eftersom han vill bli av med den 1200 kr :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu är det andra tråden från dig gällande köp av bilar med rejäla fel på.
Vet inte vad du tror att du ska kunna uppnå, är förhoppningen att du ska göra ett klipp kan jag direkt säga, glöm det! Har man inte relativt stor kunskap om bilar eller någon otroligt nära vän som kan och har mycket tid över så är det en smärre omöjlighet att göra såna klipp på annat än ren tur, och att förlita sig på tur vid bilköp är ingen bra idé.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför vill han bli av med den?
Varför så billigt?

Troligtvis pysslar han inte med välgörenhet, troligen vet han felet är och vad det kostar att åtgärda och därför gör han en rövare och säljer den billigt till någon som tror att det är enkelt att fixa istället.
av rid54
Antingen vet säljaren inte vad felet är och då är det ju en chansning som du kanske vill ta, att det "bara" är att skölja ur lådan och kontrollera/justera bromsbanden, eller så vet säljaren att det troligen är en broms eller en koppling som är utbränd i lådan och vill helt enkelt inte lägga energi och pengar på att fixa problemet. Bara du själv kan bedöma om det är värt risken! Om bilen vore besiktigad OK kanske det vore en chans att ta, även om man fick lägga upp 10 papp för renovering av växellådan, men jag har inte jättebra erfarenheter av att chansa så: det blir alltid mer fix = mer utlägg än man trott och då är det mer strul än nöje med ett sådant "kap".
Användarvisningsbild
av Nexus
kompisen hade just slirande 3 a på sin camaro blev renovera lådan( samma låda som bonneville kanske?)
Bara finns inte på denna karta de flesta vet om bilen fel men mörkar det....
Användarvisningsbild
av vetten
Att köpa en jänkare med lite fel på för 1200:- borde väl inte bli en förlustaffär dom pengarna får man lätt igen på att sälja den i delar om det skulle visa sej vara ett vrak. Jänkebilar är ju väldigt övervärderade nuför tiden :wink: Men jag tycker att 1200:- låter lite väl billigt, du glömde inte en nolla väl?
Är bilen registreringsbesiktad i sverige? Om inte kan det bli en dyr affär, sen bör man ju vara lite erfaren på att meka när man ger sej på att köpa en gammal jänk jag har sett flera exempel på optimister som bara köpt en bil och sen inte ens haft verktyg och kunskap att sköta det vanliga underhållet, dom har bara kört och sen har det ju gått som det gjort ?:-/
När man köper bil ska man aldrig ha för brått utan kolla ordentligt det finns ju massor av bilar att välja på.
av volvoballen
vetten skrev:Att köpa en jänkare med lite fel på för 1200:- borde väl inte bli en förlustaffär dom pengarna får man lätt igen på att sälja den i delar om det skulle visa sej vara ett vrak. Jänkebilar är ju väldigt övervärderade nuför tiden :wink: Men jag tycker att 1200:- låter lite väl billigt, du glömde inte en nolla väl?
Är bilen registreringsbesiktad i sverige? Om inte kan det bli en dyr affär, sen bör man ju vara lite erfaren på att meka när man ger sej på att köpa en gammal jänk jag har sett flera exempel på optimister som bara köpt en bil och sen inte ens haft verktyg och kunskap att sköta det vanliga underhållet, dom har bara kört och sen har det ju gått som det gjort ?:-/
När man köper bil ska man aldrig ha för brått utan kolla ordentligt det finns ju massor av bilar att välja på.
Nope 1200 kr inte en krona dyrare :) det är ju fel på växellådan som jag nämnt ;)
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]