Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

http://www.di.se/artiklar/2013/6/7/skat ... iga-bilar/

"Systemet, där törstiga bilar drabbas av straffskatt, innebär att en fyrhjulsdriven Volvo V70 T6 över en natt blir drygt 32.000 kronor dyrare."

"Ett liknande system, kallat bonus-malus, infördes i Frankrike 2008 och fick stora effekter på bilförsäljningen. Under 2007 hade 20 procent av bilarna som såldes utsläpp under 120 gram per kilometer. Redan två år senare var andelen 52 procent."
Senast redigerad av 1 Sharkbait, redigerad totalt 0 gånger.
crumpets skrev:Men det där med per år stämmer väl inte? Det var väl en engångsskatt vid fordonsköpet?

Det stämmer att det är en engångsskatt. Alltså när man köper en nybil så får man en "belöning" eller "bestraffningsskatt" beroende på utsläpp.

Lär väl försäljningen på Toyota Prius öka när man får en "belöning" på 28 819kr .. .
Har tolkat det som en engångsskatt på nya bilar men då det är tidningarna som skrivit så kan det vara hur som helst.

Men ni kan tänka er vad detta skulle betyda för Europas fordonsindustri som redan nu är ett monster (i antal som sysselsätts genom bilindustrin).
Finns inte en chans att det går igenom om man inte har för avsikt att göra många milioner människor arbetslösa.
Visst så är det så att detta eventuella beslut gäller på längre sikt, men detta kommer att få allt mer att tillverkas i låglöneländer då varje sparad krona skall räknas.
Europa är dyrt att tillverka i och skall vi dessutom gå ner i 35-timmars vecka som miljöpartiet önskar så får vi nog svettas för att hinna med.
Vi skall ha bort den föråldrade fordonsparken och samtidigt så skall bara de rika få köra nya fina (läs: nytillverkade, motorstarka och roliga) bilar.
Barnfamiljer får surra fast barnvagnen takräcket istället för att köra en kombi... om dom nu inte tillhör de 10% som har råd.

Vad händer i kollektivtrafiken om 10% av Stockholmarna ställer bilen?
Jag trängs redan nu och det händer att jag får vänta på nästa tåg för att det är för fullt vid rusningstid.

Komplext problem som inte är helt lätt att lösa.
Själv köpte jag mig utsläppsrätter så jag dumpar spilloljan bakom tallen :)
Pengar is the shit!
Tycker det är helt rätt.. Det behövs ställas om ordentligt. Jag tror inte att det kommer påverka bilförsäljningen negativt på något vis. Många bilar blir ju billigare än vad de är idag. Det är "ni" som ska ha de törstigaste motorerna och som tycker att man måste kunna bränna på när man kör bil som blir drabbade. Folk kommer fortfarande att köpa bilar i samma omfattning, men kanske kolla mer på de med lite mindre motorer.

Hur det skulle kunna göra miljoner arbetslösa har jag svårt att se.
Och sthlm, du är medveten om att det redan idag finns alternativ på stora bilar som inte är törstiga.. även V70. Man väljer helt enkelt bort 280hk-motorn och AWD så får man ändå en bra bil som även de kan dra skapligt stora husvagnar eller släp om man nu skulle vilja göra det.

Om inte di.se var så kåta på att skrämma upp och så miljöfientliga skulle rubriken lika gärna kunnit vara nått i stil med:
Ny superpremie för miljöbilar!
För det är ju vad det handlar om.. Kan vi inte tänka till själva och inse vårt eget och nästa generationers bästa får man ta till nått som biter på svensson.. d.v.s pengar. Blir det dyrare att skita ner kommer vi minska på det. :D

En Volvo V70 D3 skulle tydligen få 7164kr i bonus istället.. och en D5 4954kr! Så man behöver inte köra småbilar för att få stöd med ett sånt här system om man får tro listorna på di.se.

Skulle vara intressant att se vad en V60 D6 skulle få med den uträkningen. Någon som förstod sig på och kan räkna?
Jag vet inte vad de hade tänk sig att man skulle åka, det där förslget kommer ju aldrig att gå igenom, dessutom är DI en dårlig källa.
De är numera som aftonbladet.

Enligt den där listan skulle ju alla åka Golf el Yaris......är det verkligen årsskatt vi pratar om, 10k på en T4F?
Nej.. inte årsskatt! Det är engånsskatt (eller i mångafall en bonus) när man köper bil.

Den här nyheten är så sjukt vriden..

För att jämna ut den skapar jag en ny rubrik:
Ny nybilsbeskattning gör bränslesnåla bilar 10-tusentals kronor billigare!
:)

Ja.. jag är lite miljötaliban och tycker att vi allt kan införa ett system som får oss att ställa om vad gäller utsläpp och miljöförstöring. Då mycket handlar om pengar får det fler att göra "det rätta".
(Sen om diesel verkligen är det rätta kan ju diskuteras....)
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]