Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Infide
Köpte mig en 740 från 87 som är rätt röten. Sitter en B230K i som inte startar. Behöver ny fördelare med givare samt tändbox. Grejen är den att den är besiktigad/skattad till tidigt 07. Men den kommer aldrig klara nästa besiktning då den är rätt röten i baljan och skärmar, stolpar osv. Har nu dilemmat om jag skall ställa av den, ta skattepengarna och sen demontera och sälja det splitt nya kylet, det nästan nya avgassystemet samt de fräsha dörrarna osv löst samt ta skrotpengarna eller om man skall få skiten att starta och sälja den sen?
Den har gått 42k mil.

Idé?
av T-Röd
Infide skrev:Köpte mig en 740 från 87 som är rätt röten. Sitter en B230K i som inte startar. Behöver ny fördelare med givare samt tändbox. Grejen är den att den är besiktigad/skattad till tidigt 07. Men den kommer aldrig klara nästa besiktning då den är rätt röten i baljan och skärmar, stolpar osv. Har nu dilemmat om jag skall ställa av den, ta skattepengarna och sen demontera och sälja det splitt nya kylet, det nästan nya avgassystemet samt de fräsha dörrarna osv löst samt ta skrotpengarna eller om man skall få skiten att starta och sälja den sen?
Den har gått 42k mil.

Idé?

Skattepengarna får du väl inte tillbaka det är väl försäkringspengarna :roll: Kan du inte köra med den sälv så fixa den så det fungerar och sälj den. Sälja en upprostad 740 som inte funkar är lönlöst... Eller du kan ju också plocka bort "allt" av värde och skrota den sen
av Infide
Jo man får ju skattepengarna om man ställer av den.

Ta alla saker av "värde" (mycket av värde i en 740? fattar inte ens varför det är lås på dörrarna) och sen skrota..Får nog en tusenlapp tillbaka på försäkringen. Skrotar jag den sen så har jag redan gått pengar plus. Frågan är bara hur stor efterfrågan på kyl och avgassystem är på en 740. Har plats så jag klarar mig. Men onödigt att plocka på sig massa. Är det värt att spara på massa delar typ dörrar, eller bara rutorna, finns ju folk som får dem sönderslagna.
av Tobb@
Ingen ide att lägga ner några pengar på den bilen eftersom det finns gott om 740is och de kostar inte specielt mycket att köpa en.

När du ställerav bilen får du ju Bilskatten samt försäkringspengarna tillbacka och kan då sälja bilen i delar sen efter det är det bara skicka den till skroten och få ca 1700 kr för rästerande som återstår.

Ska själv göra så om 1 ½ år eller något eftersom min bil är ochså väldigt rostig...
av anp
Gissningsvis får du tillbaka 1000 kronor ca, på skatten. Skrotpremien är 1700 kronor minus avgiften som skroten tar ut 300-1700 kronor. Kontrollera noga i förväg vad som gäller.
En del skrotar tar inte ens emot en plundrad bil har jag märkt. Lagligt eller ej... ?

740 borde vara ganska populära som gör det själv objekt, varför dörrar och kyl borde vara lättsålda för rätt slant.
Har du plats så ta tillvara på det mesta, har det inte gått åt efter 1 år ex,vis så kan du ju slänga det då, och vara helt säker på att någon veckan därpå frågar efter just de delarna :D

Kört tills den rasat, och sedan skrotat är mitt förslag.
Att sälja ger knappast någon större förtjänst på en rostig 42000mila 740.
Senast redigerad av 1 anp, redigerad totalt 0 gånger.
av Infide
Man kan ju skatta av skiten och ha den som isbil och sen skrota. Letar bara efter tändbox och fördelardosa med hallgivare monterad. Och nej, här skall inte betalas :) Fanns bara sprut-motorer på skroten denna veckan... :(

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att r[…]

Ökad komfort med 17”

Knappast någon som upptäcker den lilla […]

Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16(mest MY14-16) myc[…]