Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Hej forumet

Tittade på en C30 D5 automat idag. 8690 mil. Det är dock en sak som bekymrar mig. Servicebokens första service är stämplad vid 6000 mil (Bilia) Service med intervalltillägg. 3000 mils intervall på denna bil.

Andra stämpeln 7900 mil med anteckning "ej olja och filter" - förra ägaren menar på att det var för att han hade köpt materialet (olja och filter) själv men Bilia bytte det och gjorde övrig service. Service vid detta miltal pga. tiden. Bilia ska alltså ha "nollat" oljebytet i datorsystemet men ändå ha gjort full service.

Han menar på att han bytt olja och filter själv var 1500e mil. Mao gjorde han första servicen vid 3000 mil själv.
Bilen säljs av firma, alltså inget privatköp. Finns det anledning att vara skeptisk till ovanstående?

Saker som talar för att det tidigare ägare säger stämmer: Vem fan köper ny bil och missköter den å det grövsta?

Saker som talar emot det tidigare ägare säger: Han e tät som fan and dont give a shit?

Det är ju inte omöjligt att han faktiskt bytt olja själv var 1500e mil pga att han anser att 3000 mil är för långa intervaller. Att lämna bilen på verkstad så ofta blir ju väldigt kostsamt.

Men iallafall, ska jag avstå?
Användarvisningsbild
av Variosboy
För min del faller det på något av det sista du skrev.
Är han "tät" så tror jag inte för fem öre att han gjort service själv

Jag skulle kolla på en annan bil faktiskt, för den dagen bilen ska säljas så ska du lyckas övertyga någon annan om att det är som du säger. En chansning jag inte skulle göra.
av Lövet
Det stämmer säkert men du kommer ha svårt att övertyga nästa ägare.

Att någon köper en ny C30D5 för att inte serva den alls tror jag inte på. Det är märkligt nog att han valt att köpa oljan själv. Märkligt småsnålt med tanke på effekterna på serviceboken. Finns kvittona på oljan?
av Bewsfroe
Ringde Bilia i Falköping idag och snackade med en kundmottagare som i sin tur snackade med mekanikern som gjort servicen vid 7900 mil. Alltså den servicen märkt "ej olja och filter"

Förra ägaren har sagt att han köpte olja och filter själv men att Bilia bytte. Mekanikern bekräftade att så va fallet. Dock märklig formulering i boken. En bättre formulering hade varit "olja bytt med kunds eget material"

Mao är det enda oklara vad som skett mellan 0-6000 mil. Vilket trots all bara är ett oljebyte vilket en normalhändig människa kan lösa själv.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Frågan är inte om det är gjort eller inte, frågan är om du är villig att ta risken att bilen blir svår att sälja och i så fall till vilket pris den dagen du planerar att göra det.

I tillägg vill jag säga att det inte är en ferrari du ska köpa, utan en Volvo och således finns det många bilar att välja på, även om nu C30 inte duggar lika tätt som V70 så finns det ett gäng.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade inte tagit i den med tång ens. Har ägaren varit så sjukt snål att han tar med sig olja till servicen vet man aldrig vad annat han snålat in på. Dessutom blir den ju halvt osäljbar senare.
av Bewsfroe
Kan iofs förstå honom. En verkstad i stan tar 276 kr litern för en viss olja. Farsan köper samma olja för 76 kr litern genom kontakter. Hade oxå tagit med olja själv under dessa omständigheter.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är förståeligt, men det är en ny bil. Den har en värdeminskning på typ 5000kr/mån, att då snåla in på 1000kr olja om året... Men känns det bra: köp den. Det är du som ska ha den, inte vi. Det känns konstigt och den kan eventuellt bli svårsåld, men vad gör det om du älskar bilen?
av Bewsfroe
Får se hur det blir. Har iallafall pratat personligen med mekanikern som gjorde 7900 milaservicen aka ej olja och filter servicen och han bekräftade att kund hade med egen olja. Mao extremt klumpig formulering i boken av mekanikern. Köper jag den får jag begära ut papper där det framgår att kund blivit fakturerad för oljebytearbetet iaf.

Sjukt välvårdad bil för övrigt så det verkar inte råda några tvivel om att den är skött!

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]