Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Har en Renault Megane II -07 som har rullat ca 12000 mil och som har automatisk AC. Nu igår när värmen smällde tilll och det var 26 grader ute ställde jag tempen på 19 C i bilen och började köra. Men den blåste på högsta fläkthastighet endast varmluft. Det var först efter kanske 20 minuter man svagt kunde känna lite lite kyla i luften, det blev lite bättre när jag skruvade ner tempen till 15C som är det lägsta, men luften blev aldrig "kall". Det var nog först när jag kom hem efter 12 mil som det var någorlunda svalt i kupén, men fläkten blåste hela vägen med full fläktstyrka och försökte hålla tempen nere.

Vi har en Volvo som förstabil, och där kommer kylan efter några sekunder och fläkten går aldrig upp i högsta hastighet utan kylan liksom smyger på utan att det känns obehagligt.

Nån som kan ha någon aning om detta problemet? Jag googlade lite igår och fick allsköns tips. Eftersom det kommer kyla, dock extremt dåligt och långsamt så antar jag att kompressorn är hel och fungerar. Och sensorn i kupén antar jag också fungerar då den verkligen kämpar med fläkthastigheten för att kyla ner, men det är ju svårt när det inte kommer någon kyla.

Det som jag själv gissar är att det måste fyllas på köldmedium, men tycker det är lite konstigt på en bil som är så pass ny, vi hade innan en volvo 940 med ac som rullade i 12 år och såldes med fullt fungerande AC, med riktigt iskall luft. Finns det några mekaniska delar som kanske bara har kärvat och behöver smörjas, nåt spjäll eller nåt?

Bilen har precis varit på service så vi har inte så mycket pengar på bilkontot :'( Kan på sin höjd lägga ut några hundringar. Alla tips tages tacksamt emot.

/S
Användarvisningsbild
av Perc
Alfredo skrev:Antagligen behöver den fyllas, med service som hör till?
Kylgasen är inget som "förbrukas" men det är ju vanligt med pysläckage som är så pass små så man inte upptäcker dem då man gör trycktest med AC-servicemaskin. En AC-service borde nog få igång systemet igen, känns det som.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]