Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har precis köpt en uppsättning Goodyear efficient grip performance från däck 365.se. Monterade dom fyra timmar efter leverans och får inte riktigt till balanseringen, tycker det skumpar lite när jag kört några km.
Kan det vara så att däcken behöver lite tid att sätta sig, så att säga..?
Självklart gick bilen perfekt igår innan däckbytet och på samma volvo-fälgar. Dimensionerna är 205/55 R16, samma som falken-däcken (made in Thailand) innan.
Så.. Ska jag åka till en riktig däckverkstad direkt eller ska jag vänta några mil?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hmm, har du lagt om dom själv och balanserat, verkar så om jag fattar rätt vad du skrivit :)

Har du möjlighet att rotera hjulen och kolla så att dom verkligen är runda, problem med balansering (behov av mycket balansvikter bla) brukar ju ibland lösas med att däcket vrides ett 1/2 varv på fälgen.
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, och nej.. Vi har maskiner på jobbet, så vår mekaniker la på däcken och jag balanserade. Ett däck fick 70 gram på ett ställe, det kändes mycket nu när jag tänker efter. Har bara balanserat"snälla" däck förut, bland annat däcken på andra bilen (Continental från skruvat.se) och det gick lika bra som vanligt.
Jag ger det några dagar, så kollar jag igen, och då även rundheten. Och ev kränger jag av och vrider ett halvt varv, tack för tipsen!
Användarvisningsbild
av taxi
Nu har jag läst tråden igen, och måste nog tillägga att ja, jag är amatör på detta också, men vår erfarna (dock ganska upptagna) mekaniker såg till att jag gjorde rätt.
Jag tror alltså inte att jag blev expert på en gång :D
Användarvisningsbild
av joel80
Lärde mig i en annan tråd här att det ska finnas markeringar för däckets tyngsta punkt på däcket och att man därför sätter den på motsatt sida ventilen för att kompensera den extra vikten hos ventilen.

I den här tråden var det.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... er#p741933

Tydligen många fel man kan göra när man monterar däck.. :D
Användarvisningsbild
av taxi
Jaha, intressant läsning det där, bl a hur en "expert" sätter 160 gram på en punkt..
Kanske bäst att överlåta detta till euromaster istället.
Värt att nämna är dock att min 60-grams-punkt sitter ett kvarts varv från ventilen och jag hittade inga extra markeringar på däcken.
Tack för bra svar!

EDIT: kom på en kanske relevant sak till, däcken var ganska hårt packade med en buntmaskin, det satt två plastband i kors runt varje däck, en viss deformering syntes även efter bandet togs loss.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
taxi skrev:Jaha, intressant läsning det där, bl a hur en "expert" sätter 160 gram på en punkt..
Kanske bäst att överlåta detta till euromaster istället.
Värt att nämna är dock att min 60-grams-punkt sitter ett kvarts varv från ventilen och jag hittade inga extra markeringar på däcken.
Tack för bra svar!

EDIT: kom på en kanske relevant sak till, däcken var ganska hårt packade med en buntmaskin, det satt två plastband i kors runt varje däck, en viss deformering syntes även efter bandet togs loss.
Jodå alla är vi experter i våran egen värld :D Tror dock inte att buntningen av dina däck i frakten skulle inverka på balansen.

Jag själv samt flera bekanta har köpt däck på nätet i flera år och däcken har varit duktigt buntade till lastpallar och dyl och det har inte inverkat negativt och orsakat obalans och dyl.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag har köpt däck på nätet flera gånger och inte hittills haft några problem, har handlat på http://www.dackonline.se/ dom gångerna och varit nöjd mad det jag köpt, enkelt att beställa, levererat, pålagt och naturligtvis lätt att betala.

Kommer att handla nya däck till RAV4:an i år därifrån utan att tveka, om man vill så skickar dom däcken till den verkstad du väljer om dom är ok med varandra och du kan även betala påläggningen när du köper däcken så har du allt fixat och klart, hittade en kanonbra verkstad genom dom senast jag köpte därifrån.
Användarvisningsbild
av joel80
vetten skrev:
Spoiler »
Läste du mer än rubriken innan du svarade?? :D
Användarvisningsbild
av taxi
Jag är visst inte så bra på rubriker heller :D
Tack för ert vetande, återkommer så klart med uppföljning!
installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]