Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#743710
Ska inhandla ny bil och vi har siktat in oss på en bättre begagnad sådan, helst en som är 1-2år gammal.

Det är lockande att köpa en diesel såsom t.ex. C30 D2 (diesel alltså) som inte verkar förbruka mkt bränsle alls.
Bilen kommer användas varje morgon till att åka till jobbet, varje sen eftermiddag att åka hem från jobbet, avstånd till jobb är ca 5km.
Sedan några kortare utflykter på kvällarna kanske.
2-3 gånger i månaden så kommer den åka längre sträckor om kanske 10 mil Tur och retur.

Frågan är om ovanstående körvanor gör att en diesel är lämplig?
Jag har hört att diesel tar tid på sig att värmas upp men när dom väl är varma så är förbrukningen riktigt låg.
Vad tror ni?


Tilläggas bör att det finns ju tidsinställd dieselvärmare i de C30 som jag har tittat på.
Denna värmer vad jag förstår upp motorn? :roll:
Påverkar detta positivt eller slukar den så mkt bränsle under uppvärmningen så att den totala bränsleförbrukningen blir likvärdig ändå?
#743760
Jag anser att man lär åka JÄKLIGT långt innan en diesel börjar löna sig. Dagens bilar drar inte så speciellt mycket bensin ändå, om man kör som folk dvs. 0.8l/mil med en tung stressad V70 tycker iaf jag är helt godkänt, och det är på en 15år gammal bil (visst, med en lite för tung högerfot är 2l/mil inga större problem men... så kör man väl aldrig :roll: )
#743769
Läs Teknikens Värld nr 7 i år. Det kom ut 14 mars. De har gjort jämförelse av kostnad mellan bensin och diesel. Det är lönsamt med diesel långt tidigare än de flesta tror. På en V70 (T4 mot D4) är det lönsamt med diesel redan vid 1200 mil per år. 4 av 5 bilar de testade (utom golfen) var lönsamma redan vid 1200 mil. Alla fem var lönsamma vid 2000 mil per år.
#743792
Hertsh skrev:Läs Teknikens Värld nr 7 i år. Det kom ut 14 mars. De har gjort jämförelse av kostnad mellan bensin och diesel. Det är lönsamt med diesel långt tidigare än de flesta tror. På en V70 (T4 mot D4) är det lönsamt med diesel redan vid 1200 mil per år. 4 av 5 bilar de testade (utom golfen) var lönsamma redan vid 1200 mil. Alla fem var lönsamma vid 2000 mil per år.
Intressant, nu har jag ju inte den tidningen då så jag kan inte läsa nu iaf.
Jämförelsen på V70 är vi nybilsköp då antar jag, hur mkt skiljer de modellerna åt från början?

Jag kommer ju köpa bättre begagnat och då är ju skilllnaden i pris mellan bensin och diesel lägre varpå jag bör nå lönsamhet tidigare.
#743815
Det är ju busenkelt att ställa upp i exempelvis Excel. Ställ upp dina motoralternativ i varsin kolumn med bränslepris, förbrukning, körsträcka och årlig skatt. Testa att skriva in olika körsträckor och se hur kostnaden ändras.
#743830
Eller använd bilkalkyl.be

Överlag är bränslekostnaden en LITEN kostnad vid ett nybilsköp om man kör normallångt. Värdeminskningen kan enkelt vara 3-4ggr så hög per månad men den räknar knappt någon på...
#743867
llesrof skrev:Det är ju busenkelt att ställa upp i exempelvis Excel. Ställ upp dina motoralternativ i varsin kolumn med bränslepris, förbrukning, körsträcka och årlig skatt. Testa att skriva in olika körsträckor och se hur kostnaden ändras.
Ja, självklart är det hur enkelt som helst att göra som du föreslår.

Men det det gäller ju om bilens verkliga förbrukning verkligen är precis som det står i specifikationerna.
T.ex. om dieseln kanske drar 0,45 per mil och bensin 0,65.

MEN, min fråga är ju snarare hur mina körvanor påverkar ovanstående siffror.
Det kanske är så att dieseln i mitt fall drar 0,6 och bensin 0,65.
Det är det jag är osäker på och det är därför jag frågar om tips och råd till forumets kunniga personer :D
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]