Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det mesta kan man nog lösa med ett designpaket som inte behöver vara standard i Norden.. Kineserna vill ha mycket bling och krom på allt, då är det lyxigt.. Det behöver kanske inte påverka själva grunddesigen så väldigt mycket.

Sen sa de också på ett inslag på nyheterna igår att de flesta Volvo-kunder i Kina för det mesta har chaufför och sitter i baksätet, och därmed vill ha mer teknik och funktioner där. Det är ju också något som kanske kan lösas med teknikpaket formade för olika marknader..
Inte helt OnT men gick inte Volvos försäljning i Kina ner efter köpet? Är väl isf att nyrika kineser inte vill ha en kinesisk bil, hur coolt är det liksom.
Och nu tar jag lite smidigt in detta på trådens ämne:
Om det är problem med försäljning i Kina så kanske det inte hjälper så mycket med bling-bling om problemet bottnar i att det numera är en kinesisk bil.
Man köper inte ett europeiskt bilmärke för att förvandla det till ett kinesiskt. Kineser vill inte ha kinesiska bilar - det är inte status.

Jag tror uttalandet är en kombination av dåliga språkkunskaper alternativt konstig citering. Tror inte det ändrar Volvos design i någon större utsträckning.
Jag tror att det är ett litet problem oavsett om dom ändrar design eller ej, eller om dom skulle ha all tillverkning i Europa i framtiden. Det är en Kinesisk ägare, och därmed lägre status, är säkert redan ett skämt på AWs i Shanghai "Jaha du, så du kör kinesiskt", och ett litet hånleende på det, riktat mot dom stackare som för ett år sedan var stolta nyblivna Volvo-ägare.

Nu överdriver jag kanske lite ovan, men faktum kvarstår att jag tror att det ger Volvo lägre status bland Kineser oavsett vad som görs med design, eller var tillverkning sker. men givetvis skulle det försämra statusen än mer om design eller tillverkning flyttas dit.
Huruvida underleverantörer finns i Kina eller ej (vilket det redan finns) spelar nog ingen större roll.
Har Audi, BMW mfl europeiska biltillverkare blingat sina bilar
för att lyckas i Kina? Tror inte det, alltså är det nog inte "blinget"
som är avgörande då dom säljer bra där.
Jag hörde på radio idag att Volvo tappat i försäljning på alla marknader utom i Kina, där har det gått upp.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]