Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bridgemeal
Märkte till min fasa idag att jag glömt ta ut nyckeln ur låset till dragkroken sist jag använde den och så klart så har den brutits av och fastnat i låset.

Är det någon som har ett bra husmorstips på hur jag kan få ut den eller måste jag ta till experthjälp?
Är draget låst eller upplåst i det läget nyckeln gick av? Om draget är låst får du problem hos bilprovningen då de (inte alltid) vill kunna ta lös draget. Därför de vill att man ska låsa upp det innan eller ha nyckeln nära till hands. Om draget är upplåst så det värsta som kan hända är väl att nån stjäl det av dig... det är inget som påverkar att det sitter fast eller ej..
Faktum är att jag var hos Bilprovningen igår, det var när jag plockade fram draget till detta som jag upptäckte att nyckeln gått av. Men damen som tog hand om min bil sa inte ett ljud om detta så då är det väl bara att tuta och köra. Plus att jag knappt aldrig använder draget och när jag väl gjort det så tar jag bort det direkt efteråt. :)
av Rådlös
Böj till en sådan här av tunn men styv ståltråd, pianotråd etc. etc. Stoppa in den i nyckelhålet och dra ut den biten som är kvar.Bild
Sedan tar du båda bitarna till en auktoriserad låssmed, inte klackbar!, och låter göra en ny nyckel.
Rådlös skrev:Böj till en sådan här av tunn men styv ståltråd, pianotråd etc. etc. Stoppa in den i nyckelhålet och dra ut den biten som är kvar.Bild
Sedan tar du båda bitarna till en auktoriserad låssmed, inte klackbar!, och låter göra en ny nyckel.
Tack för tipset! Har den andra nyckeln intakt så använder den först och främst. :)
Bridgemeal skrev:Faktum är att jag var hos Bilprovningen igår, det var när jag plockade fram draget till detta som jag upptäckte att nyckeln gått av. Men damen som tog hand om min bil sa inte ett ljud om detta så då är det väl bara att tuta och köra. Plus att jag knappt aldrig använder draget och när jag väl gjort det så tar jag bort det direkt efteråt. :)
Eftersom du plockade fram det så antar jag att det inte satt på och alltså var det upplåst alltså inget bilprovningen bryr sig om. :D
Däremot finns det dom som alltid kör med draget på och lyckas bryta av nyckeln när dom nån enstaka gång ska låsa upp det för att det kärvar. Och då blir det problem på bilprovningen om man har otur att be ombedd att ta fram nyckeln..
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]