- ons 26 dec 2012, 22:11
#711555
Felsökandet för att lista ut varför mina två 55w xenonkungen x ljus inte tänder fortsätter. Jag har dragit nya kablage med ett 30A relä samt 15A säkring med matning från batteriet. Kablagen är hela och har 4mm2 kabel. Jordpunkt är direkt på batteriet. Lamporna är hela. När ljusen väl tänder så lyser det oavbrutet. Splitternytt Tudor batteri. Jag har splitternya ballaster så det borde inte vara nåt fel på dem heller.
Jag provade idag under en 30 mils resa att tända och släcka för att se hur de beter sig. Slutsatsen var att om jag inte kört med x ljus och tände ljusen så tände båda. När jag bländade av för mötande trafik och sedan skulle slå på igen så tände endast ett (efter ca 1-5 min brinntid). När jag efter ytterligare 1-5 min utan x ljus åter slog på x ljuset så tände båda. Det verkar som om jag laddar ur batteriet då ljusen är på och när jag sedan ska tända så saknas den där ström / spänningspiken (osäker på om det är ström el spännning som är krävs till ballasterna) som behövs för att tända ljusen. När jag därefter kört några minuter utan ljus så är batteriet åter laddat eller generatorn laddar nog för att sedan åter tända ljusen. Kan det vara så att de tänder när generatorn laddar eller helt enkelt att de bara tänder när batteriet är HELT fullt? Verkar ju lite känsligt tycker jag. Värt att notera är även att de verkar tända aningen lättare när jag stängt av stereo, fläkt och andra strömförbrukare. Samt att de tänder lättare när tändningen är av och jag bara "ljustutar".
Jag läste någonstans att man kunde montera en kondensator för att hjälpa att "kicka" igång ljusen. Är det möjligt? Är det svårt att montera? Vilken konding passar? Hur många uF osv?
Bilen är för övrigt en 97a v70.
Jag vore ENORMT tacksam om någon kunde hjälpa mig lösa detta mysterium! Det verkar nästan som jag drabbats av svart magi eller nåt!!! :)
Jag provade idag under en 30 mils resa att tända och släcka för att se hur de beter sig. Slutsatsen var att om jag inte kört med x ljus och tände ljusen så tände båda. När jag bländade av för mötande trafik och sedan skulle slå på igen så tände endast ett (efter ca 1-5 min brinntid). När jag efter ytterligare 1-5 min utan x ljus åter slog på x ljuset så tände båda. Det verkar som om jag laddar ur batteriet då ljusen är på och när jag sedan ska tända så saknas den där ström / spänningspiken (osäker på om det är ström el spännning som är krävs till ballasterna) som behövs för att tända ljusen. När jag därefter kört några minuter utan ljus så är batteriet åter laddat eller generatorn laddar nog för att sedan åter tända ljusen. Kan det vara så att de tänder när generatorn laddar eller helt enkelt att de bara tänder när batteriet är HELT fullt? Verkar ju lite känsligt tycker jag. Värt att notera är även att de verkar tända aningen lättare när jag stängt av stereo, fläkt och andra strömförbrukare. Samt att de tänder lättare när tändningen är av och jag bara "ljustutar".
Jag läste någonstans att man kunde montera en kondensator för att hjälpa att "kicka" igång ljusen. Är det möjligt? Är det svårt att montera? Vilken konding passar? Hur många uF osv?
Bilen är för övrigt en 97a v70.
Jag vore ENORMT tacksam om någon kunde hjälpa mig lösa detta mysterium! Det verkar nästan som jag drabbats av svart magi eller nåt!!! :)