Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sambons nyligen inhandlade S40 -01 lider av lite fuktproblem i kupén. Det artar sig genom att rutorna får skrapas på både in och utsida.

Har funderat lite på hur jag effektivast och på kortast tid gör en total avfuktning av bilens insida.

Har lite olika ingångsvärden att bolla med:

Har tillgång till både varm och kallgarage. Elektriskt drivna apparater som skulle kunna tänkas lösa problemet finnes i form av konsumentavfuktare för typ badrum och tvättstugor, kupévärmare samt liten byggfläkt (2 kW)

Frågan är vilken setup som är effektivast!

* Kallgarage avfuktare
* Kallgarage värmefläkt
* Varmgarage med avfuktare
* Varmgarage med värmefläkt

Tips mottages tacksamt för hur jag bör säkerställa att metoden blir effektiv. T.ex. bör jag ha rutorna på glänt för att säkra optimalt luftflöde etc?

Bilen kommer givetvis, allt efter vintern rullar på, att få nya fuktproblem pga. snö som dras in med skorna osv. Men förhoppningsvis inte i samma omfattning som nu.
av umekille
Finns ac ha den påslagen ...växelvis glepa på rutor vid färd...
dagstidningar på golvet som bytes ut då dom blivit fuktiga...
Dammsug golvet med en våtdammsugare...kolla så inte värmepaketet
läcker samt att kylvätskenivån är okey.
Vid garageförvaring i värme över natten ha en elektrisk luftavfuktare
påslagen samtidigt på maxläget(inga rutor öppna då)
ECC finns och den går hela tiden. Tror inte värmepaktet läcker för kylvätskenivån är oförändrad. Dessutom immar det inte igen om man drar på värme mot rutorna, alltså inte fuktig luft den vägen.

Torrbollar ska vara effektiva har jag hört. Men jobbar inte dom lite mer långsiktigt? Tror mer på fläkt eller avfuktarmetoden men jag vet inte. Får väl börja nånstans, typ värmefläkt i bilen i ett varmgarage. Annars får jag testa avfuktaren.

Kommer ni på nåt mer e det bara att tjoa! :D
Recirkulationsspjället har ingen sagt nåt om tror jag? Kan ställa till med mycket problem på vintern, får man inte in ny luft i bilen när det behövs blir det rejält fuktigt.
AC:n går inte i kallgrader, så den gör inget för att torka luften. Vilket är synd förstås, skulle verkligen behövas när man dragit in en snödriva i bilen. Fast å andra sidan, i kallgrader är ju luften vanligtvis torrare ändå.
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]